Fundersam
04.01.2017
Som jag har uppfattat det så kan två oskulder ha oskyddat sex utan att få könssjukdomar. Men kan dom två personerna kunna fortsätta ha oskyddat sex utan att få könssjukdomar?. Eller gäller det bara första gången?. Och hur ska man göra första gången man har sex?. Och var kan man ha sex så inte föräldrarna får veta om det???. Och vad händer med tjejen när hon får orgasm?. Kär

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.01.2017
Hej.
Om båda två är oskulder då man har sex så behöver man inte oroa sig för könssjukdomar, varken första gången eller de kommande gångerna, så länge man bara har sex med varandra alltså. Men det är ju ändå viktigt att man skyddar sig mot oönskad graviditet.
Hur man gör när man har sex, nja. Det bästa du kan göra är nog att låta kroppen styra det - för den vet nog vad den vill göra. Oftast har man ju inte sex pang på utan att tidigare ens ha rört vid varandra, utan har kanske lärt känna varandra lite genom att kyssas och smeka redan tidigare. Det är viktigt att man lyssnar på den andra och är uppmärksam på vad den andra skickar för signaler. Om den andra ligger stel som en pinne och inte rör sig så kanske det är ett tecken på att hen tycker att det går för fort fram, och då får man ta ett steg tillbaka. Ta god tid på er och prioritera att göra det skönt för den andra. Om man bara tänker på sig själv och sin egen njutning finns nog risken att man får ha sex med sig själv framöver.
Det är förstås viktigt att man känner att man får vara ostörda då man har sex, men förutsatt att man har ett eget rum och att dörren går att låsa så finns det ingenting som utesluter att man inte skulle kunna ha sex hemma. Det är trots allt behagligare än att ha sin sexdebut utomhus i Januari.
Oftast får tjejen orgasm genom att man stimulerar klitoris, det "räcker" med andra ord sällan att penisen förs in och ut i slidan, utan oftast behövs hjälp av handen. Då tjejen får orgasm sammandras musklerna i underlivet (precis som det gör på killen) och det känns skönt i kroppen. Men det är ganska sällan tjejen uppnår orgasm första gången hon har sex, eftersom tjejens orgasm är ganska känslig för hur avslappnad hon är. Det betydet naturligtvis inte att man inte skall försöka stimulera henne, men det är kanske viktigare att börja med att få henne att känna sig avslappnad.
Ta det försiktigt och var rädda om varandra så går det nog bra.
Kram
Tessi