Fundersam
16.12.2018
Hej, jag och min kille har varit tillsammans ett bra tag nu (5 månader) och vi båda vill ha sex. Vi är båda 04 men mina föräldrar låter mig inte sova med honom för de vill inte att vi ska ha sex. Men min fråga är då att får vi absolut inte ha det om de inte vill att vi ska ha sex? Liksom det är ändå mitt liv och min kropp och vi båda vet att vi är redo. Beatrice

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2018
Hej.
Med tanke på er ålder så har ni ännu ett par år kvar innan ni kan hänvisa till att ni har laglig rätt att ha sex med varandra. Lagen om skyddsålder finns till främst för att skydda unga personer från att bli utnyttjade av äldre personer, men också för att skydda unga personer från att fatta beslut som de kanske inte ännu är mogna för. Jag tvivlar ändå på att det skulle få några rättsliga följder om ni valde att ha sex med varandra, eftersom ni är lika gamla och båda vill. Men jag förstår också dina föräldrar, eftersom det ÄR ett stort beslut och någonting man skall tänka igenom ordentligt innan.
Men om ni väljer att ha sex så finns det inte speciellt mycket dina föräldrar kan göra för att förhindra det. Man behöver inte sova tillsammans för att ha sex.
MEN
Innan ni har sex så vill JAG att ni tänker igenom dessa saker:
1. Se till att vara 100% säkra på att båda vill? Anta inte, utan tala öppet om saken. Om ni tycker att ni är mogna att ha sex så är ni mogna att tala högt om det.
2. Se till att ordna med preventivmedel redan på förhand. Träna på att trä på en kondom. Det kommer att vara spännande första gången det "gäller" och då blir det lätt fumligt. Så ha gärna nån i reserv om en skulle gå sönder. Kondomen skall sitta på under hela samlaget.
3. Ta det försiktigt och lugnt. Var rädda om varandra.
Jag tror att väldigt få frågar sina föräldrar om tillåtelse innan de har sex, och sannolikt skulle många föräldrar säga nej om de blev tillfrågade. Men det handlar ju om att de är rädda om dig, inte att de vill vara missunnsamma. Huvudsaken är att DU respekterar DIN kropp och att du inte utsätter dig själv för någonting som inte DU vill göra.
Kram
Tessi