Gradiv? *nåjjig*
18.12.2019
Hej, nu är det som såhär att jag och min kille hade sex typ en månad sedan (var fertil då och ska ha mens om någon dag). Vi använde kondom och när vi båda trodde att han kom saktade vi ner. Han drog ut penisen och i kondomen fanns inget. Vi blåste sedan upp den och där fanns ingent hål. Kan jag bara gravid ändå? Jag är skit nåjjig så jag hoppas på snabbt svar. OroligIndivid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2019
Hej.
Det finns några saker jag funderar på angående din fråga. Jag vet ju inte hur din menstruationscykel ser ut, men anta att din cykel är ganska normal, d.v.s. runt 28 dagar. Så om ni hade sex för ca en månad sedan, och du borde få mens om någon dag så är det osannolikt att du hade ägglossning just vid tidpunkten för sexet, eftersom du då borde ha varit i samma skede av din cykel som du är just nu. Du kan givetvis ha haft ägglossning då iaf, för det vet man inte alltid om eller kan känna, men om det var strax innan eller strax efter mensen ni hade sex så är det ändå mer osannolikt att det skulle ha inträffat en befruktning just då.
Beroende på när din kille hade haft utlösning innan ni hade sex så är det tänkbart att han fick orgasm - men bara väldigt lite eller ingen utlösning alls. Killens orgasm och utlösning är två helt skilda saker egentligen - även om de oftast inträffar samtidigt. Men det går att få orgasm utan utlösning och tvärtom. Om ni inte upptäckte något hål i kondomen så är det osannolikt att hans utlösning skulle ha kommit in i dig.
Jag tycker att du skall vänta tills din mens är sen, och om det skulle vara så att din mens inte dyker upp så testar du dig. Men jag tror att du kan vara lugn. Fortsätt att skydda er då ni har sex, och skicka in på nytt om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi