Gravid!?
10.06.2023
Hej, jag och min kille hade sex för en vecka sedan, dvs typ 1 - 3 dagar efter att min mens hade slutat. Vi använder alltid kondom, men nu blev jag plötsligt jätteparanoid att jag sku vara gravid, för att han fortsatte penetrera en liten stund efter att han hade kommit. Hur stor risk e de att jag är gravid och att sperma sku ha läckt ut uppifrån om han fortsatte penetrera en liten stund efter att han hade kommit? Å vad har man för symtom då man e gravid? Och i vilket skede kan man börja känna av dem? Svara gärna så snabbt som möjligt för jag e skiträdd att jag ska vara gravid!! Panik!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2023
Hej.
Du skriver att ni fortsatte ha penetrativt sex ännu efter att din kille hade fått utlösning, och att du är orolig över att det kan ha läckt sperma uppifrån som kan ha gjort dig gravid.
Risken för att detta skall ha hänt så vet du antagligen bättre än jag. Jag skall förklara hur jag menar. Om din kille kunde fortsätta ha penetrativt sex med dig efter sin utlösning så var han antagligen ännu delvis hård, vilket antagligen gjorde att kodomen satt kvar som den borde. Märkte du själv att det skulle ha läckt ut sperma?  Om kondomen fortfarande satt kvar "tätt" på hans penis så är det inte så sannolikt att det skulle ha läckt ut, det är ju så att säga kondomens uppgift att hålla kvar utlösningen. Om han däremot slaknade snabbt efter sin utlösning så att konomen inte satt så tätt så är risken stärre för läckage - men å andra sidan är det inte så sannolikt att han kunnat fortsätta penetrera dig om han inte var hård.
Hur som helst så är det inte speciellt sannolikt att en befruktning skulle ha skett med tanke på att ni hade sex precis efter att din mens hade upphört och att du högst antagligen inte har haft ägglossning ännu. Det är förstås ingenting man kan veta med 100% säkerhet men om din mens brukar vara ganska regelbunden så kan vi hoppas på att din ägglossning också följer det vanliga mönstret och sker först i mitten av cykeln.
Symtomen i början av graviditeten kan vara ganska lika de symtom man har innan mensen. Vissa får väldigt ömma bröst, vissa känner av lite värk nere i magen eller upplever att det mår lite illa eller är tröttare än normalt. Så som du hör är det väldigt diffusa symtom så jag tycker inte att du skall sätta din energi på att försöka tolka dem så mycket. Försök att ha tålamod och vänta på din mens i lugn och ro. Fortsätt att skydda er med kondom då ni har sex så att ni undviker att råka ut för denna situation flera gånger. OM din mens skulle bli sen så kan du testa dig för graviditet, men du skall komma ihåg att även stress och oro kan göra att mensen blir lite sen så i sig behöver det inte vara någonting katastrofalt. Om din mens kommer som den brukar så kan du pusta ut och leva vidare - en erfarenhet rikare.
stressa inte, jag tror nog att det löser sig.
Kram,
Tessi