Gravid?
19.06.2017
Hej! Jag och min pojkvän hade sex en kväll, jag sög och runkade av han så han kom, sedan torkade han av sin utlösning i en tröja och han torkade av händerna i den också. Sedan fingrade han mig och det ledde till att vi hade samlag.
Men nu undrar vi om jag kan ha blivit gravid pågrund av att han inte gick och tvättade händera efter att han kom?
Min mens är försenad några dagar nu så vi är jätterädda att jag kan ha blivit gravid för jag har läst att man kan bli det om man har färsk sperma på händerna och sedan för in fingrarna i slidan. Men att han torkade ju av sig och sina händer på tröjan så det borde inte vara någon risk?
Mensen kan i.o.f vara försenad några dagar och jag brukar ha ganska kort menscykel, runt 19-21 dagar.
Nu är jag på min 23:e dag och jag har försökt "trigga" igång min mens med att äta ananas som jag hört ska va bra om man har försenad mens.
Jag vet att man inte ska stessa över sin mens för då skjuter den bara upp sig ännu mer.
Skulle sex kunna trigga igång min mens isåfall?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2017
Hej.
Det skulle vara lite lättare att svara på din fråga om jag visste exakt när i din menscykel det var ni hade sex, men sannolikheten att du skulle ha blivit gravid av att han hade sperma på fingrarna som han sen överförde till dig med händerna är VÄLDIGT liten. Vi har gjort ett kort vlogginlägg om hur man blir gravid/hur man inte blir gravid som du kan se här. Oddsen att du skulle ha blivit gravid på detta sätt är med andra ord mycket, mycket små. Du kan vara alldeles lugn.
Tyvärr finns det egentligen ingenting du kan göra för att trigga din mens. Ananas är ju gott, men det påverkar nog inte din mens överhuvudtaget. Så det är nog en urban legend att det skulle sätta igång mensen.
Så det bästa du kan göra är att bara ta det lugnt och vänta på mensen. Som du vet så kan den vara oregelbunden utan att det betyder att någonting är fel. Så länge ni skyddar er ordentligt med kondom då ni har sex så går ni säkra.
Kram
Tessi