gravid
30.12.2017
Jag undrar om det är möjligt att jag är gravid.
Hade sex senast i början på sommaren och tog ett test ett par månader senare som var negativt. Har inte haft mens efter att jag hade sex senast. Känns som att min mage växt lite nu på senare tid men vet inte om jag inbillar mig. Är det möjligt att ett test visar fel fast jag tog det såpass lång tid efter samlaget? Är det möjligt att inte veta om att man är gravid när det gått såhär länge? Vet att det låter som om det inte är så men är det en möjlighet? Lola

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej,
Nej, det är nog inte sannolikt att du är gravid.
Eftersom du tog testet så pass lång tid efter att du haft sex så skulle det garanterat ha visat positivt om du var gravid. Med tanke på att du skulle ha varit gravid i minst 4 månader (beroende på när under sommaren du hade sex senast) så skulle det inte heller finnas några som helst tvivel om saken om du verkligen var gravid. Ibland hör man om människor som inte vetat om att de varit gravida och sedan plötsligt fött barn, men jag tror att man skall ta alla såna historier med en nypa salt. En normal graviditet missar man helt enkelt inte eftersom hela kroppen påverkas. (illamående, trötthet, brösten värker/växer/förändras, magen växer, fostret rör sig o.s.v.) Det är jätteosannolikt att du inte skulle ha märkt av tydliga symtom om du var så gravid.
Men i.o.m att din mens har varit borta så länge så tycker jag att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare, så får hen vid behov boka en läkartid och läkaren kan ta ställning till om mensen borde startas eller om ni skall fortsätta vänta och se.
Kram
Tessi