Gravid?
16.12.2019
Hej jag har egentligen 2 frågor.
1. Finns det möjlighet att jag är gravid fast jag tar mina p-piller dagligen samma tidpunkt och har inte glömt dem en ända gång. Varken jag eller min pojkvän vill att det ska ske något misstag. Har dock mått jätte illa den senaste veckan, har hört att det kan vara tecken på att man kan va gravid.
2. Den andra frågan är om ett graviditetstest (urinprov) funkar med de pillren jag har? Ellen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.12.2019
Hej.
Om du tar dina piller precis som du ska alla dagar och enligt föreskrifterna så finns det ingen anledning till oro. Då är du skyddad från oönskad graviditet.
Det finns många olika orsaker till att man kan må illa, dels stress eller att man ätit mer/mindre/annorlunda än vanligt, du kan ha något virus i kroppen som orsakar det. Ganska ofta får man inte veta vad illamåendet beror på - och det kan vara så enkelt att det helt enkelt beror på att du oroar dig över att vara gravid så att du därför känner efter extra noga.
Graviditetstest som tas genom urinprov fungerar så att de reagerar på halten graviditetshormoner i ditt urin. Graviditetshormonet kan upptäckas i blodet ganska direkt efter befruktningen men det tar ca 2 veckor innan halten blir så hög att det garanterat syns i ett urinprov (Det är därför testet kan vara missvisande om det tas för tidigt efter befruktningen.) Men hormonerna i dina p-piller påverkar inte testet, så om du är gravid - och graviditeten har pågått i över 2 veckor så syns det på urinprovet.
Men oroa dig inte. Jag tror inte att du är gravid eftersom du använder dina piller precis som du ska.
Kram
Tessi