Gravid?
06.08.2023
Hej
Jag undrar om man kan bli gravid genom att ha sex utan skydd men killen inte kommer? Hade sex utan skydd men vi bestämde oss för att han inte skulle komma utan att vi slutade före han kommer så vi körde inte på att dra ut utan han kom inte alls. Så vi tänkte att det var säkert men sen så såg jag nån stans att det finns nått som heter försats och att det tydligen kan komma utan att killen märker så nu undrar jag om det finns risk för graviditet ändå?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.08.2023
Hej,
Ja, mycket riktigt så finns det något som heter försats som kan komma innan den egentliga utlösningen kommer, som är en vätska där spermier kan finnas med. Om man haft oskyddat samlag är det bra att ta ett dagen-efter-piller för säkerhetsskull, som finns att köpa på apoteket. Ett dagen-efter-piller kan man ta upp till 5 dagar efter oskyddat sex. Om det är för sent att tablett nu, och din mens inte kommer när den ska, tar du ett graviditetstest. Efter ett taget dagen-efter-piller är det också bra att ta ett graviditetstest efter 4 veckor då nästa mens ofta kan bli lite sen pga tabletten, så du vet att den inte är sen pga graviditet. Nästa gång är det bra att komma ihåg kondomen så slipper ni oron om eventuell graviditet efteråt! Det finns möjlighet att få kondomer eller andra preventivmedel gratis från er närmaste preventivrådgivning när ni är under 25 år. Ring dem! Dom hjälper så gärna!
Kram!
Malin