Gravid?
21.01.2024
Hej, jag och min pojkvän hade oskyddat sex för 4 dagar sedan vanligtvis går jag på p-piller men när jag kommer hem märker jag att jag har glömt att ta p-piller och nu har jag haft jätte ont i min mage sedan det jag hade också ägglossning. Det var även första gången vi hade sex så jag blöder jätte mycket och det känns som jag har jätte jätte grov mensvärk när jag googlade hittade jag att jag kunde vara gravid att det gör ont precis på samma ställe i magen som jag har om man skulle vara gravid. Jag ska ta ett test med måste ta det 2 veckor efter samlag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2024
Hej,
Jag förstår att du har panik just nu, men försök att börja med att fundera igenom allting.
Du skriver att du vanligtvis går på p-piller, men att du hade märkt att du hade glömt att ta dina piller. Ver det ett piller eller flera som du hade glömt? Och hur mycket för sent tog du pillret? Om du i övrigt har tagit dina piller som du borde göra (dvs alla dagar och vid ungefär samma tid) så hålls skyddet ändå ganska bra bara det inte blir mer än 36 timmar mellan två piller. (Om du t.ex. brukar ta dina piller klockan nio på morgonen alla dagar, men nu upptäckte att du hade glömt dina piller klockan sju på kvällen så landar det ändå inom tidsramen så du är ändå skyddad) Men förstås - ju oftare man glömmer ett piller desto osäkrare och rörigare blir det. Hur man skall göra då man har glömt ett p-piller beror också lite på var på kartan man var då man glömde pillret. Läs anvisningarna som finns i bipacksedeln för dina p-piller eller skicka in pånytt och berätta vilka piller du äter och var på kartan du var då du glömde bort pillret.
Anledeningen till att du nu har ont i magen beror sannolikt inte på att du är gravid utan på någonting annat. Eftersom du äter p-piller så har du ingen ägglossning, det som kan hända då man glömmer ett piller är att skyddet då sjunker så att det sker en ägglossning (och det kan ju göra ont för vissa tjejer) men en eventuell graviditet skulle inte ännu påverka din kropp så att du skulle känna av det. Så smärtan du känner kan bero på ägglossning, men det kan också bero på att ni hade sex, eller på någonting helt annat.
Jag är ledsen att din första gång skulle leda till all denna drama, och det är givetvis inte roligt att du blöder och har ont nu efteråt, men det är inte heller helt ovanligt att man gör det. Blödningen kommer att minska och försvinna. Det är möjligt att du kan blöda lite även de kommande gångerna du har sex, men sannolikt inte lika mycket som efter den första gången. Kom ihåg att anledningen till att ha sex är att det skall vara skönt, så du skall inte tvinga dig själv till någonting som gör ont. Ta det långsamt och försiktigt och använd glidmedel så minskar det friktionen. Beroende på när i kartan du glömde ditt piller så skall ni också komma ihåg att skydda er med kondom under den kommande veckan ifall ni har sex igen.
Det bästa ni kan göra just nu är att försöka ta det lugnt och att du fortsätter ta dina piller alla dagar enligt anvisningarna. Sedan då kartan är slut och du antingen har paus eller äter dina sockerpiller så väntar du på bortfallsblödningen. Om den inte skulle komma så testar du dig.
Jag vet att det känns som tortyr att man inte kan få svar direkt utan att man måste vänta i flera veckor på att få svar, men just nu finns inte så mycket annat som du/ni kan göra. Om det skulle hända igen att du glömmer ett piller så skall ni använda kondom, och i "värsta fall" ta ett dagen efter piller som man kan köpa receptfritt på apoteket.
Många kramar,
Tessi