Gravid?
03.04.2024
Hej jag glömde ta p-piller i 2 dagar (torsdag fredag) och på lördag tog jag 3 piller och samma kväll hade jag samlag utan komdom kan jag vara gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2024
Hej,
Det korta svaret är ja, det kan du vara. Om du glömde dina piller under två dagar så är det inte fungerande att ta tre piller samtidigt för att kompensera för det. Hormonnivån har antagligen redan hunnit sjunka i kroppen så att den preventiva effekten har påverkats.
Det långa svaret är att det finns många olika faktorer som inverkar på skyddet, bland annat var du är i din cykel, d.v.s. var på kartan du glömde dina piller.
Lättast skulle det nu vara om du kontaktade din preventivrådgivning på din hemort och diskuterade saken med dem, så kan ni tillsammans gå igenom var i cykeln du är just nu och hur du skall gå vidare. Kontaktuppgifter till din preventivrådgivning hittar du genom att googla på "preventivrådgivning + din hemkommun". Du kan också gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare.
Kram,
Tessi