Gravid på ppiller?
06.01.2019
Hej! Jag har ätit ppiller i cirka 3 månader nu. Jag och min kille hade sex för typ 2 månader sen och efter det har jag fått mens men pga sockerpillerna jag tar. Är det ett tecken på att man inte är gravid? Får man inte mens även om man äter sockerpiller om man är gravid?
Med vänlig hälsning, orolig tjej som inte kan sluta noja!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2019
Hej.
Om du har ätit dina piller alla dagar som du borde och haft tömningsblödningar så är det osannolikt att du skulle vara gravid. Ja, man hör om fall där "mensen" dyker upp i alla fall, trots att man är gravid, men det normala är att man inte får mens då man är gravid, eftersom den slemhinnan då behövs i livmodern. Och med tanke på att du ju har tagit dina piller så finns det inte heller någon anledning att tro att du skulle vara gravid?
OM du är väldigt orolig så tycker jag att du skall testa dig bara för att få slut på ditt nojande, men om du tar dina piller som du ska så ÄR du skyddad. Så sluta noja och lita på att dina piller gör sitt jobb.
Kram
Tessi