Graviditet
23.05.2024
Hej, jag är 15 år och har precis börjat ha sex. Andra gången (under samma dygn) som vi hade sex hade kondomen format sig konstigt och vi funderare ifall det hade läckt, jag tog därför ett dagen efter piller för att vara säker. Sedan det har vi gjort ”pullout” metoden vilket vi vet att inte är säkert och nu är min mens 3 dagar försenad, när borde jag bli orolig? När jag googlar kan jag även se att dagen efter piller kan orsaka att mensen inte kommer exakt när den ska. Jag tog dagen efter pillret för ca 3 veckor sedan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2024
Hej,
Bra att du tog ett dagen-efter piller då ni var osäkra på hur säkert skyddet hade varit, men varför slutade ni skydda er efter det?
Det är jätteviktigt att ni vet att avbrutet samlag inte är en preventivmetod. Så det att han drar sig ut innan det går för honom är förvisso säkrare än att han kommer inne i dig men det är INTE samma sak som att skydda sig då ni har sex.
Du har helt rätt i att dagen-efter piller kan göra att mensen blir sen, eftersom de innehåller en förhållandevis stor mängd hormoner så det påverkar ofta mensen, men eftersom ni har haft oskyddat sex flera gånger efter det så kan man inte heller utesluta att du skulle vara gravid. Eftersom din mens nu är sen och det har gått ca tre veckor sedan du tog pillret så tycker jag att du skall testa dig för graviditet. Om testet visar negativt så får du helt enkelt ha tålamod och vänta på mensen.
Med tanke på din ålder så är många preventivmedel, t.ex. kondomer och p-piller helt gratis för dig, det enda du behöver göra är att kontakta preventivrådgivningen eller din skolhälsovårdare (ifall ni inte köper från en butik).
För att undvika onödig stress i livet är det så mycket lättare att skydda sig, så behöver man inte gå omkring och oroa sig hela tiden.
Många kramar,
Tessi