Graviditetstecken?
25.12.2018
Hej! Jag undrar vad det finns för tecken man kan gå efter som visar man borde ta ett graviditetstest, eller att man kan vara gravid? Tex. ömma bröst, sjuk mage nere vid livmodern, trötthet? Tacksam för snabbt svar <3 Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej.
Tecknen på att man är gravid brukar börja dyka upp ungefär i samma skede som mensen normalt skulle komma, så tidigast ett par veckor efter befruktningen. Ofta är det ömma bröst som är det första tecknet, vilket kan vara svårt att tolka eftersom många tjejer får ömma bröst också före mensen. Ett annat tecken är mensliknande smärtor (vilket ju också hänger ihop med att mensen är på väg.).
I ett något senare skede börjar man uppleva trötthet och ibland illamående. Men det är väldigt individuellt, både trötthet och illamående kan ju också bero på en massa andra saker.
Om man har haft sex och kondomen t.ex. skulle ha gått sönder så kan man alltid ta ett akut p-piller, men det måste tas så fort som möjligt efter sexet. Annars gäller det helt enkelt att vänta och se. Om mensen är sen så kan man testa sig, men det lönar sig inte att testa sig för tidigt eftersom det måste gå ett par veckor från befruktningen tills kroppen bildar så mycket graviditetshormon att det skulle synas på ett urinprov. Så egentligen finns det inget specifikt tecken som betyder att man skall testa sig, utan mera det att om mensen inte kommer så skall man göra det. Men som du säkert har hört så kan också stress och oro leda till att mensen blir sen, så försök ta det lugnt.
Kram
Tessi