har börjat med grindr
16.12.2023
Hej jag har laddat ner en app som heter grindr och letar efter ligg, jag är kille men vet inte hur man gör och skulle vilja hitta en "runk"-kompis. Jag brukar titta på killar på fritiden (nakna) och runka till dom. Är detta för mycket eller kan jag fortsätta runka till nakna killar? Jag skulle vilja utforska lite mer och fick syn på grindr. Jag har gjort profil men vet inte om jag ska vara helt ärlig med min AIDS-situation. Jag fick HIV förut när jag låg med en kille och i grindr så ska man fylla i om man har det eller inte, jag vill helst inte skriva det men vill inte ljuga för min framtida sexpartner. Emil

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2023
Hej,
Dating-appar som Grindr kan vara ett betydligt lättare sätt att få kontakt med andra om man är homo- , bisexuell eller queer än att t.ex. gå ut på krogen och försöka träffa någon. Fördelen med att skapa en profil på Grindr är också att du från början kan vara tydlig med vad du söker och vad du kan erbjuda. Det innebär inte nödvändigtvia att du måste skriva ut precis allting redan i din profil, men i det skedet då du börjar skicka med någon så tycker jag att det är bra om man kan vara ärlig angående vad man vill ha och vad man inte vill ha - det sparar väldigt mycket tid för alla inblandade. Du skriver att du skulle vilja utforska lite mer och hitta en "runk-kompis", och då är det ju bra om du kan vara tydlig med det.
Du undrar om du måste vara ärlig med din "AIDS-situation" eftersom du smittades med HIV då du låg med en kille. Som du säkert vet så är inte HIV och AIDS samma sak, och med rätt medicinering så behöver du inte heller utveckla AIDS trots att du är HIV-positiv. Fram till år 2021 krävdes det enligt lag att man informerar sin sexualpartner om att man var HIV-positiv, medan man idag inte behöver göra det förutsatt att man har rätt medicinering och att virusnivån är tillräckligt låg. Om medicineringen är i balans så smittar inte HIV, och för en person som löper risk att smittas av HIV så finns det mediciner som förhindrar det (pre-exposure prophylaxis).
Även om HIV idag inte i Finland klassas som en dödlig sjukdom utan som en kronisk sjukdom så har man ändå alltid ett ansvar för människor man har sex med. Så även om du inte berättar att du är HIV-positiv i din profil så lönar det sig absolut att vara ärlig om det med personer som du överväger att ha sex med- precis på samma sätt som man hoppas att andra personer skulle vara mot dig om de var bärare av en kronisk smittsam sjukdom. Du skall också komma ihåg att även om du har mediciner för HIV och/eller din partner använder prep så skyddar dess inte mot andra sexuellt överförbara sjukdomar, så använd alltid kondom om ni inte nyligen har testat er för andra könssjukdomar.
Tessi