Hej
30.12.2018
Jag undrar om man använder p piller och ingen av man själv eller partnern har några könssjukdomar kan man ha sex då helt lugnt utan att få några sjukdomar eller bli gravid utan kondom?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.12.2018
Hej.
Om det är ens första sexpartner, så att båda är oskulder sedan tidigare - och man äter p-piller, så ja - då kan man ha sex utan kondom och behöver inte oroa sig över könssjukdomar eller graviditet (förutsatt alltså att man använder sina piller rätt.)
Men OM man har haft oskyddat sex tidigare - även om det skulle ha skett bara en gång och fast man inte har några symtom - så skall man testa sig för könssjukdomar för att vara helt säker. Många könssjukdomar ger inte symtom - men kan ändå leda till tråkiga följder. (t.ex. klamydia är symtomfritt för 75% av de smittade).
Så testa er innan ni har sex utan kondom OM ni har haft sex med någon annan innan. Sen då ni är säkra på att ni båda är friska så räcker det bra med p-piller.
Kram
Tessi