Hjälp
07.01.2017
Hej Decibel!
Nu är det en sak jag måste få veta innan jag påriktit tappar vettet.
Nu är dethär kanske konstigt men, fontänorgasmer (kvinnlig ejakulationeller) eller "squirting" som det kallas på engelska, jag har aldrig fattat grejen med det. Alla säger olika och det finns så mycket olika teorier hit och dit men som jag har förstått så går det att få en sådan orgasm.
Jag har läst att man måste man hitta g-punkten, hålla på länge, intensivt och vara väldigt upphetsad för att det skall gå, medans i Porr så ser man dom pilla med sin vibrator någon minut och så har dom månne fått sig en fontänorgasm? Även har jag hört att i dom klippen så handlar det faktiskt om urin som kommer. Själv testade jag förlängesen med en vibrator och det lyckades 2 gånger, men det har inte gått sedan dess och jag börjar undra allt mer ifall jag var toalett-nödig och det bara var urin... Förlåt för too much information men jag förstår verkligen inte. Kan jag änns få det?
Så min fråga är att finns det någon som kan föklara allt om dessa såkallade orgrasmer och det är visst så att inte alla kvinnor kan få dom? En som undrar för livet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2017
Hej,
Precis som du skriver så finns det massor med teorier kring fontänorgasmer. Vissa sajter säger att de kan "lära ut" hur man skall "lyckas uppnå" en fontänorgasm, medan jag själv tycker att många av råden är ganska banala, typ : 1. Du måste vara väldigt avslappnad 2. Se till att du slappnar av 3. Slappna av ordentligt..
Det var under 80-talet som man i porrfilmerna "upptäckte" fontänorgasmen och det blev en sorts fenomen i filmerna, som är helt klart överrepresenterat. Vissa källor menar att fontänorgasmen är vit/mjölkaktig och andra att den är färglös. Vilket får mig att misstänka att det ganska ofta är frågan om urin och inte ejakulat.
Jag menar inte att det inte alls skulle finnas någonting sånt som kvinnlig ejakulation, men jag tror att det är ovanligare än man får det att framstå. Många gånger tror jag att tjejer känner en press att "lyckas uppnå" en fontänorgasm. Det är jättetrevligt om man är en tjej som får fontänorgasm - men det betyder inte att en "vanlig" orgasm skulle vara sämre på något sätt. Jag tycker inte att det är ett självändamål att få en. Huvudsaken är ju att sexet är skönt!?!
På nätet kan man hitta olika videon där det beskrivs hur och vad man skall stimulera för att "lyckas", och det är naturligtvis fritt fram att testa på om det är en sak man känner att man vill utforska. Men personligen tycker jag att det är trist att man känner att en "vanlig" orgasm inte är tillräckligt utan att man ännu borde "uppnå" någonting mer, som ju sist och slutligen inte nödvändigtvis känns annorlunda förutom att det är våtare. Ibland kan man hos killar skönja en viss besvikelse då tjejen inte får fontänorgasmer, men då handlar det ofta om killar som är ganska oerfarna och inte riktigt känner till hus kvinnas anatomi faktiskt fungerar.
Försök att lägga fokus på att ha det skönt och njuta av sex - så är det ett trevligt bonus om du skulle få en fontänorgasm, men alla former av "prestationer" då det gäller sex låter illa i mina öron.
Kram
Tessi