Hjälp
20.06.2017
Jag är oskuld och kommer förmodligen ha sex snart. Jag är en homosexuell tjej och ar börjat träffa en tjej. Jag behöver verkligen hjälp på hur jag ska betee mig. Jag vill inte verka helt oerfaren. Och ska jag säga stt jag är oskuld innan?? Eller kommer stämningen bli konstig då?? Jag tror inte hon haft sex med en tjej heller men hon verkar haft sex Mycket med killar. Inte för att det spelar roll hur många man legat med men jag känner mig typ töntig i jämförelse. Behöver alla tips jag kan få! Tack på förhand. Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2017
Hej,
Jag tycker inte att du skall oroa dig eller känna nån sorts skuld över att du inte har så mycket erfarenhet. Sex är ju inte en uppgift som skall lösas eller en prestation som man skall "klara av", utan huvudsaken är att man känner. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt fast du skulle berätta för henne att du är oskuld. Det betyder inte att du nödvändigtvis kommer att vara sämre på det bara för att du inte har gjort det förr.
Jag vet ju inte hur långt ni har kommit i nuläget, d.v.s.hur intima ni har varit. Men på det stora hela gäller det ju bara att fortsätta därifrån. Lägg er bekvämt, slappna av och känn er fram. Så länge man är uppmärksam på den andra så tror jag inte att det kan gå fel. Rent tekniskt så har ni ju samma utrustning, så även om alla tycker om lite olika saker så kan du ju utgå ifrån hur saker känns för dig. Jag tror inte att du skall krångla till det eller känna att du borde vara avancerad på något sätt. Risken att det skulle bli fel är antagligen större om du skulle låtsas att du har varit med om det många gånger förr. Antagligen kommer hon att vara precis lika nervös som du, och det är ju helt naturligt eftersom ni är nya för varandra.
Så försök att bara slappna av och låta kroppen och magkänslan leda. Ta god tid på er. Jag tror att det vanligaste "misstaget" man gör då det handlar om sex är att man skyndar. (då menar jag inte att man skall vänta med sex tills man har gift sig utan rent tekniskt att man skall ta det långsamt då man håller på.)
Jag vet inte hur mycket klokare du blev av dethär :) Men jag tror att det kommer att gå bra. Det finns många saker man lär sig om varandra med tiden, och sex är precis som allting annat någonting man utvecklas i vartefter man lär känna varandra. Det kommer att gå bra. Ta det alldeles lugnt bara.
Kram
Tessi