Hjälp
21.06.2018
Hej. jag vill onanera men vilket håll i fittan ska man ''öppna'' så saken kan komma in. vill inte göra fel.. och gör det ont att öppna hållet? Ebba

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2018
Hej.
Det finns egentligen inget "rätt" eller "fel" sätt att onanera, så det som känns bra är för det mesta rätt. Det vanligaste sättet för tjejer att onanera på är inte heller att stoppa upp någonting i slidan utan att smeka sig utanpå klitoris/blygdläpparna.
Den del av kvinnans könsorgan som är mest känsligt för beröring är just klitoris, som är en liten "knopp" som sitter ungefär där blygdläpparna möts, d.v.s. ovanför slid- och urinrörsmynningen. Då en tjej blir upphetsad så brukar vanligen slidmynningen vidgas något och tjejen blir fuktig, så då är det lättare att med fingrarna känna efter vilken som är slidmynningen. (Urinrörsmynningen är så liten att dit lyckas du nog inte stoppa in någonting ändå.)
Jag föreslår att du skulle börja med att ta en spegel och titta efter hur du ser ut i underlivet. Känn på dig själv och utforska dig. Det är ingenting fult eller opassande med det. Sen smeker du dig själv just precis på det sätt som du själv tycker att är skönt, med eller utan att föra in någonting i slidan. Om du aldrig har satt in någonting där förr så kan det kännas lite underligt, men brukar inte göra ont bara man är avslappnad och tar tid på sig. Gör bara sånt som känns rätt för dig och sånt du själv tycker att känns skönt. Du har hela livet på dig att experimentera.
Kram
Tessi