Hjälp!
08.07.2018
Hej jag är hop med en kille och vill ha ett sugmärke (göra en på han) men jag vågar inte fråga han jag vet att vissa skulle säga att det kommer naturligt men saken e den att jag inte vet hur man gör ett jag testade på mig själv det funka lite men mina läppar svullnade upp från insidan och det stör jätte mycket när jag pratar eller äter det syns och jag ska träffa han om 2 dagar och vill inte att han frågar vad som har hänt med min mun så jag undrar kommer det gå bort snart och hur gör jag ett sugmärke det är svårt det gör oxå ont att göra det tacksam för svar. Anna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2018
Hej Anna!
Vet du, jag tycker det låter som att du lyckades fixa sugmärken på insidan av dina läppar! Och tyvärr tror jag inte att det har något med tekniken att göra, utan att du har så tunn och känslig hud (slemhinnor) i munnen.
Se, sugmärken uppstår egentligen när man suger så hårt på ett område hud att de tunna blodkärlen under huden går sönder. Det är lite som ett blåmärken med med sug istället för slag. Ju tunnare hud och ju närmare blodkärlen finns under ytan och ju större sug, desto fler blodkärl går sönder och desto mörkare blir sugmärket. Därför får vissa ganska lätt sugmärken tex på halsen, medan det är svårare att göra tex på ovansidan av underarmen. kanske det var så det gick till för dig, att dina läppar och insidan av munnen var betydligt känsligare än det område du försökte göra sugmärke på?
Men precis som med blåmärken, så läks nog blodkärlen under huden ganska snabbt, på några dagar har de bleknat bort - så vi får hoppas att dina i munnen bleknat tills du ska träffa din kille. Om du nu vet att du lätt får sugmärken själv i munnen är det här med att ge sugmärken kanske inte din grej, helt enkelt? Men det finns så mycket annat man kan göra tillsammans :)
Kram, Liselott