Hjalppp meeg
11.05.2020
Hej! Kan man göra en abort i smyg av föräldrarna? Kostar en abort? Hur lång process är det? Läste er sida av abort men tar det bara 1 dag å då efter 1-3 dagar några timmar och sen en granskning? Finns det i karleby att göra abort?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2020
Hej,
Med tanke på din ålder så tycker jag att du skall börja med att kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och diskutera saken med dem. Barnmorskan där kan sedan boka en tid till läkaren åt dig som skriver en remiss till sjukhuset där aborten utförs.
Det är inte alldeles lätt att svara på huruvida en abort kan göras utan föräldrarnas vetskap. Å ena sidan är du gammal nog att fatta egna medicinska beslut - men å andra sidan är du fortfarande lagligt ett barn och de är ansvariga för dig. I de flesta fall är det bättre att berätta för föräldrarna om vad som är på gång - men det finns givetvis också fall där det kan vara rent farligt att göra det. Det är därför jag tycker att du skall börja med att diskutera med preventivrådgivningen så kan de hjälpa dig vidare med det.
Aborten kostar poliklinikavgiften för sjukhuset, så antagligen runt 50 euro, och aborten görs antagligen på en dag (d.v.s. du behöver inte stanna på sjukhuset) dock beroende på hur långt gången din graviditet är och om det finns några komplikationer.
Det jag vill att du nu skall göra är att ringa till preventivrådgivningen och tala med dem. Var helt ärlig och öppen om ditt ärende så har de bästa möjlighet att hjälpa dig. Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi