homosex
09.09.2023
Ja stör mig på att jag typ aldrig i något sammanhang fått lära mig hur två tjejer har sex. Jag lärde mig hur straight folk och två pojkar kan göra det men det har jag ingen användning av. Jag tänker så säkert inte börja kolla på lebbporr bara för att lista ut det, hjälp. moder jord

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2023
Hej,
Tyvärr känns sexualundervisningen på många håll väldigt heteronormativ.Ofta är det bara själva fortplantningen som tas upp, d.v.s. hur en kvinna blir gravid genom att ha sex med en man. Ibland fokuserar man även på olika problemområden, t.ex. könssjukdomar.
Mer sällan tar man upp själva anledningen till att människor VILL ha sex, nämligen lust och njutning - eller alla de sätt som en människa kan vara sexuellt aktiv med en annan människa (oavsett kön).
I princip kan två tjejer ha sex på alla de sätt som ett heterosexuellt par kan - med den skillnaden att ingen av dem har en penis som sitter fast på kroppen. Istället för en penis används då händer, fingrar, mun eller olika hjälpmedel. Jag tror att det kanske ställer lite högre krav på kommunikationen mellan två tjejer som har sex eftersom det inte nödvändigtvis är lika orgasmfokuserat som ett heterosamlag.  Kanske är det just det (den ökade kommunikationen) som gör att tjejer som har sex med tjejer statistiskt upplever orgasm oftare än tjejer som har sex med killar.
I ett heterosamlag är samlaget vanligen över då killen får orgasm, oavsett om tjejen då har fått orgasm eller inte. I vårt heteronormativa samhälle är mannens utlösning med andra ord lite som ett kvitto på att det är klart. I en perfekt värld skulle tjejens orgasm vara lika viktig som killens, men medan 95% av heterosexuella män uppger att de oftast eller alltid får orgasm under samlag är siffran för heterosexuella kvinnor endast 65%. Bland lesbiska kvinnor var det 86% som uppgav att de oftast eller alltid får orgasm. Detta kallas för "the orgasm gap", d.v.s. hur stor skillnaden är mellan män och kvinnor i hur ofta de upplever orgasm under samlag, men också skillnaden i om kvinnor ligger med män eller med andra kvinnor. (Bland homosexuella män var det 89% som uppgav att de alltid eller oftast får orgasm under samlag.) Sen är det förstås en helt annan sak att förmågan att få orgasm inte nödvändigtvis berättar allting om hur nöjd man är med upplevelsen av sex som helhet, men det är ett sätt att mäta det.
Det man kan vara helt säker på är att sex är bättre om man kan kommunicera sinsemellan med sin partner, oavsett kön. Samtycke, respekt och fantasi är också viktiga.
Jag tror att den dag du träffar en person som du vill ha sex med så kommer mycket att gå helt naturligt. Det är ingen större skillnad på ett heteropar och ett lesbiskt par då det kommer till förspel. Den största skillnaden i själva sexet är kanske den att man istället för penisen använder någonting annat (antinger händer, munnen eller hjälpmedel), men också det att tjejer generellt klarar av att ha sex under en längre tid, och få upprepade orgasmer istället för att samlaget tar slut då den ena kommer. Så det är mer öppet för diskussion hur länge sexet pågår och när man upplever att man är "mätt".
Så även om det inte talas eller skrivs lika mycket om sex mellan två kvinnor som mellan heterosexuella par så innebär det inte att det skulle vara mindre viktigt eller mindre tillfredsställande. Skriv gärna in pånytt om det är någonting annat du funderar över.
Kram,
Tessi