How to interact with a girl?
29.06.2014
Hur är man med en tjej?
Lite frågor hit o dit
1. Om jag gosar med en tjej. Får plötsligt stånd, vad jag jag då? Ska jag typ ställa mig upp och leka en lek eller ska jag bara ligga kvar där. I detta fall på någon lekplats med kläder på utan planer om ligg.
2. Om man någonsin ska kyssa en tjej. Hur vet man att ens andedräkt inte luktar fiskolja? Jag vet ju inte med partnern vet. Vad ska man göra för att förhindra detta hindret?
3. Vem brukar fråga chans? (Få ihop ett par) Vad jag hör är det killar men jag kan inte riktigt sätta slutsatsen på en någorlunda position.
4. Hur man för att vara helt säker på att någon känner något för en och och den andre känner samma sak?
5. Vad gör man om ens flickvän fyller år? Vad är en bra present förutom blommor och choklad?
6.Om en tjej säger Hej (asgulligt) vad gör jag då? Vanligt vis blir jag så nervös att jag tappar tron och säger hej tillbaka med en oduglig dialekt.
7. Hur säger man att man vill vara med en tjej lite mer än på skoltid? Att man vill hänga? Kan knappast tro på vad folk säger i filmer.
8. Vad kan män ha som lockar till sig en tjej. Som liksom en källa som producerar en attraherande känsla.
9. Man behöver inte bjuda hem en tjej till hemmet eller? Skulle va pinsamt med ett lite stökigare hus och inte många som vill samarbeta för att få det lite renare.
Tack och förlåt om frågorna var lite långa och ifall dem inte var förståeliga så krävs ju inget svar från dem. HEJ DÅ :D Im the anonymus =)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
04.07.2014
Hej the anonymus =)!
Oj vad bra frågor!!! Vi gissar att det sitter tusen andra killar runt om i Österbotten nu och funderar på samma saker, så vi ska gå igenom dem grundligt och svara så gott det bara går. Men dels kan vi ju bara svara utgående från våra egna erfarenheter, saker vi hört om och läst under våra liv och den allmänna uppfattningen i samhället om hur det brukar gå till. Och dels är varendaste tjej unik och varendaste situation unik. Det här är bara grova drag, alla över en kam och stereotyper. men vi hoppas det ska hjälpa ändå!
1. Vet du, ALLA, vi menar bokstavligt A L L A killar upplever förr eller senare den där situationen! Det är kanske mer eller mindre oundvikligt att det händer - för man tänder. Unga killars snoppar verkar ju dessutom ofta leva heeelt sitt eget liv och lyssnar inte alls på förnuftet. Är det mysigt och känns sexigt, så fjoooong! ställer de sig upp i givakt. Men i de allra flesta fall så blir tjejen bara smickrad och glad av att det syns/känns på dig att du gillar henne på det här viset. Och så kan man ju försöka gosa lite så att det finns mellanrum mellan flaggstången i kalsongen och hennes kropp, ifall man inte vill att hon ska känna av det. Tro oss, det kanske känns värre för henne om du hoppar upp och börjar leka en lek mitt i ert mysiga gos - hon kanske tror att hon gjort något fel eller att du är sur eller inte tänder på henne. I värsta fall kan man försöka tänka på farmors döda kattunge för att lugna ner sig lite.
2. Man kan inte så noga veta om andedräkten luktar fiskolja eller inte, men man kan förebygga lite. Tvätta tänderna före träffen, inte dricka tex kaffe eller röka eller äta vitlök före och ha halspastiller eller tuggummi med i fickan att fräscha upp sig med före. Och du, HON är nog lika orolig att lukta fiskolja som du!
3. Nu har vi ingen statistik att basera det här antagandet på, men vi gissar faktiskt att det är rätt så 50-50, lika många tjejer som killar som frågar chans. Se, man skulle tro att det är killarna som är modigare, men tjejerna har oftast diskuterat saken mera (tex med kompisarna), sett tusen kärleksfilmer så de vet att man måste ta chansen innan den glider en förbi och har så mycket drömmar om det romantiska förhållandet att de kanske faktiskt vågar gräva fram tillräckligt med mod för att fråga. Men å andra sidan är de ofta osäkra, kanske väntar på att killen ska visa vägen och ta första steget, för att de inte vågar tro på att de ska vara värda kärlek. Men det kan även gälla killar, att lida av dåligt självförtroende och vara rädda för att bli dissade.
Om man nu ens frågar chans längre i högstadiet och över, ganska ofta så börjar man bara liksom bete sig som ett par och i något skede så bestämmer man bara tillsammans att man är ihop. Kanske för att någon annan frågar om man är ihop, kanske för att hon säger sådär annars bara i en bimening att han är hennes pojkvän och han protesterar inte, eller så tar den ena av dem mod till sig och frågar om de är ihop nu. Det brukar liksom inte börja med att man frågar på någon, utan ofta har man något på gång, kanske träffas, kanske hånglar osv och så bara konstaterar man på något sätt att man blivit ihop.
4. Jaaa-a du, det här har förälskade människor frågat sig i årtusenden! Det här är alltid lika svårt! Janå, klart att man kan fråga rakt ut, typ "vad känner du för mig?" - men troligen vill då motparten ändå helst att man själv ska säga först att man gillar henne, sedan kan hon våga säga det. Förälskelse brukar tyvärr funka så, man vågar inte så lätt avslöja sina egna känslor innan man redan har det bekräftat att de är besvarade. Därför brukar folk också vara som jojon: ena stunder verka instresserade och nästa stund låtsas helt nonchalanta - för de är rädda att det ska synas på dem vad de tycker och då känner de sig sårbara. Då kan de försöka köra med klassikerna, som att försöka få honom att jaga henne genom att låtsas behandla honom som luft, försöka få honom svartsjuk genom att flirta med andra osv. Och vet du, klassikerna lyckas ytterst sällan. Däremot är risken tex med att noncha någon att han tror att hon faktiskt inte bryr sig om honom alls, och flirtar hon med någon annan kan han tro att loppet är kört, att hon gillar den andra, och bli väldigt olycklig. Så det enda som duger här, det enda som funkar, är att vara modig och VÅGA! Lägga allt på ett kort och hålla tummarna!
5. Tjejer är i grund och botten ändå riktiga romantiker. Fastän hur coola eller jämställda de än är, så bor det en liten drömsk tjej inuti dem som vill bli uppvaktad och uppskattad. Men tricket är att göra/ge något romantiskt som har med just henne som person att göra. Typ göra en låtlista med låtar som spelats när ni träffats, eller som du vet att hon tycker om speciellt mycket. Det lönar sig alltså att faktiskt lära känna sin tjej - inte tillbringa all tid med henne hånglandes i soffan eller spelandes dataspel eller liknande. Ju bättre man känner varandra, desto lättare att hitta på något som är personligt för just henne. Det kan vara något så enkelt som att köpa tre påsar av hennes favoritgodis, ordna picnic på den där bryggan där ni kysstes första gången, rama in ett foto av er när ni var på den där konserten med det där bandet hon tycker så om... Och blommor och choklad, det funkar 99% av gångerna! Kolla bara att chokladen är laktosfri om hon är laktosintolerant osv. Och blommorna kan ju gärna ha blad i samma färg som hennes ögon eller liknande ;)
6. Är du så lyckligt lottad att en tjej säger hej, så KAN det betyda att du redan har ett långt försprång. Man säger oftast inte hej till någon man inte riktigt känner om man inte "menar" något med det. Din uppgift är hursomhelst att genast säga hej tillbaka OCH säga något mer, så att ni får igång ett samtal. Skit fullkomligt i ifall du säger det på dialekt eller med målbrottsröst eller vadsomhelst - det kommer hon inte att höra - för huvudsaken är att du säger något vadsomhelst efter det. Något om vädret, om din favoritglass, om bilen som just körde förbi med söndrigt avlopp eller om hon råkat se din kompis Kevin gå förbi. Ännu viktigare är hur du ser ut när du säger det. Försök att se glad och avslappnad och öppen ut, möt hennes blick och LE! Visa med kroppen att hon är välkommen och att du jättegärna pratar mera med henne. Det du verkligen säger behöver alltså inte vara något märkvärdigt alls, och då tänker folk inte heller lika lätt på att du försöker få kontakt med henne, de håxar bara att han verkar tycka att hon är en trevlig tjej. No biggie! Så låt aldrig chansen att säga mer än bara hej gå dig förbi!
7. Om du vill hänga mer med henne, så hitta på en massa ursäkter till att träffas. Be om hjälp med att tvätta mopon, fråga om hon kunde visa hur man spelade den där vissa banan på det där spelet ni båda spelar, säg att du måste ut och gå med hunden - vill hon komma med och hålla dig sällskap, att du ska tjära båten och kommer att vara nere vid hamnen hela dagen ifall hon vill komma dit och hänga, att du skulle vilja cykla ut till det där ödehuset i byn och vågar hon komma med...? Använd fantasin och så det viktigaste: låtsas som att det vore den mest naturliga sak i världen att ni två KAN hänga tillsammans, som om det vore självklart. Även om hon blir nervös, även om hon undrar vad du menar med att be henne komma med, så "låter" det som om du sku be mest bara som kompis - det är ju ingen date heller att tvätta mopon - så då blir det lättare att säga ja. Och dessutom, gör ni något där ni sysselsätter händerna med något, kanske inte tittar direkt på varandra hela tiden, så är det lättare att prata avslappnat om ditt och datt under tiden!
8. Vad kan en karl ha som drar tjejer till sig? Kanske killar i allmänhet skulle gissa på en sexig utstrålning, muskler eller en snygg bil - och det är klart att det finns tjejer som dras till sådant också - men är du en helt vanlig kille som vill ha en helt vanlig tjej att SE honom, så är faktiskt humor och charm det som lockar brudar till sig som myggor en varm sommarnatt. Se, alla människor vill ha roligt och trivas. Därför räcker ett bra humör jättelångt, en öppen och glad inställning, lätt för att skratta och åtminstone försök till att vara rolig. Bry dig inte om så mycket huruvida just den tjejen tycker att ditt skämt är kul, du får poäng bara för att du försöker roa henne, få henne på bra humör, får henne att trivas i ditt sällskap. Det här funkar såklart bättre om du inte är så nervös att du håller på att pissa ner dig - vilket i så fall beror på att du koncentrerar dig för mycket på dig själv ("Tycker hon att jag verkar töntig nu, märks det att jag försöker vara rolig, tycker hon att mina jeans är fula, tänk om hon gillar någon annan...." Tysta ner din inre kritiker som bara hackar på dig och slappna av!) Och skit i att försöka spela tuff och cool. Risken är bara att de tror att du är otillgänglig, "tror att du är någon" eller blir rädda för att ens prata med dig. Så vrid på charmen bara och var trevlig!
9. Nej, man måste inte bjuda hem en tjej. Man kan göra det om man känner för att vara på tumanhand med henne på ett bekvämt ställe, men det är inte obligatoriskt. Och vill man bjuda hem henne, så är det nog skönt att inte behöva skämmas ögonen ur sig åtminstone för sitt eget rum. Och vessa kan vara bra att städa. Men resten kanske hon inte mer än skymtar snabbt. Och du bor ju faktiskt inte ensam - alla har nog sett stökiga hus och vet att småsyskon och farsor råddar lika duktigt överallt. När man lärt känna varandra bra och är trygga och avslappnade tillsammans, så känns det oftast inte som en lika stor grej. Det hör till allt det där andra som en nybliven pojkvän kan störa sig på och skämmas för med den egna familjen och hemmet, som mammor som är så nyfikna att de bakar bullar bara för att få en chans att prata med den nya flickvännen eller småsyskon som spionerar eller storasyskon som retas eller hundar som skäller osv...
Sådär! Hoppas du blev klokare av det här! Det är superbra att du frågade - men minns som sagt att det här dels mest är våra egna åsikter och dels att allt inte stämmer in på varendaste tjej.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasystern-sommarjobbaren Angelica