Hur blir man bättre i sängen?
11.01.2017
Hej! För cirka ett år sedan började jag ha sex och har sen dess haft sex regelbundet med min pojkvän. Han är äldre och mycket mer erfaren. Nu har jag börjat känna att jag inte riktigt utvecklas längre och gör bara samma saker under sexet. På vilket sätt kan man bli bättre i sängen?
anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2017
Hej,
Det är lite svårt att exakt sätta fingret på vad det är som gör att någon är "bra i sängen", men oftast handlar det om att den personen både kan fokusera på att själv njuta och på att ge den andra personen njutning. Det låter ju lätt, men idag är det kanske ändå inte så självklart. Alla påverkas mycket av saker de har sett på film, och vad de tror att de borde göra. Det har med andra ord inte någonting att göra med hur många partners man har haft utan mera hur okej man är med sin egen sexualitet.
Jag tror att ärlighet är en bra grej då det handlar om sex. Vågar du ta för dig och se till så att du själv blir tillfredsställd i sängen? Tycker du att ni har bra sex? Om svaret är ja, så är det bra, då är det bara att fortsätta utvecklas, men om svaret är nej så är det ändå inte dig själv du skall skylla på - för isåfall måste båda anstränga sig lite mer och försöka ta reda på vad som behöver göras för att det skall bli super.
Basic saker handlar ju om att kunna lyssna på den andra och genom att tolka hens beteende ta reda på vad just hen tycker om. Men ibland kan det ändå vara bra om man också kan tala om det, antingen medan ni har sex eller före/efter/mellan. Vissa tycker om att man talar medan man har sex, "jag tycker om då du kysser mig där" - det behöver inte vara så komplicerat och det måste inte vara någonting jättesnuskigt man säger eller gör, kanske bara någonting som man gör på ett nytt sätt.
Det är kanske ganska vanligt då man har legat med varandra i ett år att man kommer till en punkt då det känns som att sexet alltid är likadant, att man alltid följer samma mönster och rör vid varandra på samma sätt. Då kan det vara bra om man försöker förnya sig lite eller gå lite mer på djupet med det man håller på med.
Om din pojkvän inte heller är blyg så kan ni testa med att skriva några lappar. Ta det en dag då ni båda är avslappnade och har god tid på er. Skriv t.ex. tre lappar var, där ni skriver ner saker som ni tycker att är sköna eller skulle vilja testa på. Det betyder inte att man måste göra allting som står på lapparna (man skall aldrig ställa upp på sånt man inte vill göra) Men det kan vara uppfriskande och nyttigt att få berätta och föreslå saker.
Men bra sex innebär att det handlar lika mycket om båda två, så om du upplever att det inte är så skönt för dig som du skulle önska så föreslår jag att du vågar ta för dig lite mer, bara för att han har legat med fler personer än du behöver inte automatiskt innebära att han är bättre på det eller har mer koll på vad han syyslar med.
Jag tycker inte att du skall ta nån stress över att han är mer "erfaren" än du. Ni har ju legat med varandra i ett år, så ni delar ju på ansvaret för hur "bra" ni är i sängen. Våga fantisera och våga berätta för varandra vad ni vill ha. Våga ställa dig själv frågan om det sexliv du har just nu är det sexliv du vill ha, och om det inte är det så är det bara att ändra på det. Och om du är osäker på vad det är din kille vill ha så tycker jag att du skall fråga av honom. Den positiva saken är ju den att man hela tiden fortsätter att utvecklas, och att det alltid finns nya saker att upptäcka bara man tillåter det.
Kram
Tessi