hur gär det till?
05.01.2019
Hej! Jag har varit tillsammans med min pojkvän ca 2 månader, och han är något av det bästa som har hänt mig. Vi tycker jättemycket om varandra osv, och har dett jättebra.
Vi har pussast och hånglat och så, men han är 1 år äldre, och har mer "kunskap" om hur man ska göra när man gör mer. Vi båda skulle gärna göra mera, men jag har inte "vågat", eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2019
Hej.
Bara för att han är ett år äldre än dig innebär inte automatiskt att han är mer kunnig än du då det gäller hur man skall göra. Det är ganska vanligt att flickor antar att killar vet mer - och att ansvaret därför sätts på killen - medan sanningen är att killar ofta har sämre teoretiska kunskaper än tjejer då det gäller sex.
Så du behöver inte alls känna dig bortkommen. Det löser sig.
Jag tycker att ni helt enkelt skall fortsätta på samma sätt som nu. Gör det som känns skönt och bra. Man måste inte gå framåt så snabbt. Om ni tycker om varandra så har ni all tid i världen på er. Njut av att bara kyssas och hångla och vara nära. Jag är ganska säker på att det kommer att gå framåt mer eller mindre automatiskt bara ni ger det tid. En ganska vanlig "utveckling" är t.ex. att man istället för att sitta eller stå och hångla lägger sig ner, att man börjar smeka varandra under kläderna, klär av sig mer och sedan kommer så långt så att man rör vid varandras kön.
Men du skall komma ihåg att poängen med sex är att det skall vara roligt och skönt, inte att man "måste" göra på ett visst sätt. Ni måste inte ligga med varandra, ni går bara så långt som det känns bra. Kroppen säger nog till sen då den är redo att ta det steget längre. Och det är en enorm fördel om man kan tala om saken. Om ni känner att ni kan lita på varandra så behöver man inte heller vara rädd för att visa sig sårbar eller om någonting inte skulle gå som planerat.
Ta det alldeles lugnt helt enkelt och njut. Och kom ihåg att fixa skydd redan på förhand om ni känner er att det börjar närma sig.
Kram
Tessi