Hur känns det första gången för en kille?
10.11.2017
Hej , hur är det första gången för en kille då man har sex för första gången? Killen :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2017
Hej.
Eftersom jag inte är kille själv så har jag svårt att kunna ge någon förstahandsinformation om den saken. Jag har därför bett en killkompis svara på din fråga. Här kommer hans svar:
Hej på dej!
Det är en väldigt bra fråga du ställer! För det första så är det ju väldigt individuellt, från kille till kille, hur den där första gången är. För det andra så beror det lite på situationen också, vem den andra personen är och så vidare. Jag skulle säga att den första gången är lite spänd och lite trevande. Man blir lätt lite nervös, stressad och fundersam över hur saker och ting riktigt funkar och att ”hitta rätt”. Samtidigt är man också mån om att man gör rätt, även om det nog är lite höga krav att ha på en själv.
Första gången kanske inte lever upp till de förväntningar man har och kanske inte upplevs som jätteskön för alla. Det beror långt på att man spänner sig och helt enkelt är ovan inför en ny situation, som det trots allt ändå är. Jag skulle säga att det viktigaste, med facit på hand, är man tar det lugnt, känner efter, pratar med sin partner och låter det ta den tid det tar, det är liksom inte bråttom någonstans. Det är viktigt att båda är med på det man gör, att man inte gör något den andra inte vill eller något som gör ont. En annan sak är att man inte ska känna någon skuld eller skam om något misslyckas.
Är det första gången så kan man inte ha stora krav och förväntningar, varken på sig själv eller på sin partner. Första gången handlar också om att börja lära sig att njuta. Det är en konst att kunna slappna av och njuta, och det kommer också med tiden. Det är trots allt en jättepositiv grej att man hittat någon man vill göra det med, så att som kille göra det första gången är början på något spännande och häftigt!
Hälsningar
Tessis kompis Paul