Hur skall jag göra?
30.06.2018
Har en fråga. Jag är en pojke på 16 år och skulle vilja ha en kk med min bästa vän (som är en pojke) som jag har haft dom bästa vän sen 3:an men det ända problemet är bara att han är hetero. Hur skall jag göra? Pojken

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.07.2018
Hej Pojken!
Äsch ja, jag förstår dig, men man kan ju inte göra något åt vad en annan person har för sexuell läggning. Är han hetero, så är han. Visst, ingen av oss är väl egentligen 100% hetero eller 100% homosexuell, men de flesta känner ändå rätt så starkt åt vilket håll de dras. Om han inte har visat några som helst tecken på att kunna tänka sig att vara tillsammans med en annan kille, sexuellt eller romantiskt, så känner han sig troligen allra mest som hetero. Och då är han högst troligen inte alls sugen på att bli din kk ("kompisknull", friends with benefits). Ledsen, men man kan ju inte bestämma hur andra ska känna...
Det är knepigt det här med kk:n och andra lite lösare förbindelser. För även om han skulle ha bisexuella drag, så betyder det ju inte heller automatiskt att han skulle vilja ha sex med just dig. Det är ju precis som för hetero, att bara för att en kille och en tjej båda är hetero så betyder det inte automatiskt att de skulle tända på varandra. De kanske inte alls är i varandras smak. Dessutom kanske de inte alls är intresserade just av relationsformen kk, utan vill exempelvis hellre ha sex med någon de är kära i. Så det är mycket som ska stämma för att man överhuvudtaget ska kunna ha en kk-relation, och oddsen är emot dig just nu.
Därför finns det nog inte mycket du kan göra åt saken. Klart att du KAN berätta för honom hur du känner och vad du skulle önska av honom. Men då reagerar han såklart som han nu väljer att göra. Det kan förstöra er vänskap eller det kan vara en pikkujuttu som inte stör er vänskap, det är omöjligt för mig att säga. Det är du som känner honom, vad tror du?
Om du inte får ihop en kk-relation med just den här killen, så finns det nog andra icke-hetero där ute som det kanske skulle lyckas med. Här kan du läsa i ett tidigare svar lite tips på var man kan söka och hur man kan få kontakt.
Kram, Liselott