Hur vet man om man kommer
06.12.2023
Hej! Jag har en pojkvän och vi har pratat om sex och vi båda vill vänta. Men jag undrar hur vet man om man kommer. När jag frågar av mina kompisar hur man vet (alla är oskuld) så säger dom bara att men vet nog då man gör det, att man bara vet. Men jag fattar inte, hur vet man? Hjärta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2023
Hej,
Jag svarar lite som dina kompisar, att om man upplever en orgasm så vet man nog om det, men det är inte lätt att beskriva hur en orgasm känns. Man kan helt säkert utgå ifrån att orgasmer känns olika för alla, för även om det är någonting som sker fysiskt så påverkas den väldigt mycket av olika saker som sker också i hjärnan och i våra tankar.
Fysiskt är orgasmen en känsla som byggs upp i kroppen. Som tjej handlar det i allmänhet om att man smeker området vid klitoris. Man brukar då märka att den sköna känslan som smekningen ger blir starkare och starkare och att man "vill ha mer". Orgasmen är själva höjdpunkten av detta. (om man skulle jämföra det med en nysning så skulle det först kittla i näsan, sedan bli starkare och starkare tills själva nysningen kommer.) En nysning går förstås inte att jämföra med en orgasm i hur den känns - men på ett liknande sätt är det en känsla som byggs upp och liknar en explosion då det händer, och om man upplever den så vet man oftast om det.
Nu vet jag ju inte om du har onanerat och om det är någonting du brukar göra, men jag tycker att det skulle vara bra om du försökte smeka dig själv för att ta reda på vad du själv tycker att är skönt. Då är det också betydligt lättare att veta vad man tycker om sedan då man har sex med en partner. Man får berätta för den andra eller visa hur man vill bli smekt och säga till om vad man eventuellt inte tycker om - men det är väldig mycket lättare att informera den andra om man själv känner till hur den egna kroppen fungerar.
Om någonting blev oklart så är det bara att fråga.
Kram,
Tessi