Ingen sexlust?
14.06.2017
Jag är en tjej på 17 år som aldrig har varit tillräckligt våt eller kåt för att ha kunnat ha samlag. Jag blir aldrig kåt av mig själv utan kommer på ibland att det kanske skulle vara skönt att onanera. Då kollar jag på porr eller läser en sexnovell och då har jag inga problem med att komma men jag blir fortfarande aldrig riktigt våt. Det är jättejobbigt för mig för varje gång jag har försökt ha sex blir det alltid jättestelt eftersom han inte kan få in den och han tror att det är hans fel att jag inte blir våt. Jag känner press att jag måste ha riktigt sex snart eftersom jag börjar bli äldre men samtidigt vill jag inte göra något som gör ont. Jag har haft problem med låga hormonnivåer förut men har fått p-piller nu för att jämna ut det. Kan det vara en anledning till att jag inte blir kåt? Jag var inte kåt innan heller dock. Vad tror ni felet är? Hejhej12345

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Jag hör att du själv upplever detta som ett stort problem - även om jag tror att det du beskriver är väldigt vanligt.
Detta med att vara upphetsad och kåt är någonting som det talas väldigt mycket om. Ibland kan man få en känsla av att "normaltillståendet" är att man hela tiden borde vara redo för sex, medan det nog inte riktigt stämmer överens med verkligeheten. Lust till sex handlar om väldigt många olika saker, och olika människor har olika stark sexualdrift - som också kan variera väldigt mycket under olika perioder i livet. Ibland kanske det handlar om hormonnivåer, men det kan också handla om huruvida man har en partner som man tänder på eller om man just då har en livssituation där det finns utrymme för upphetsning. Stress i alla former är oftast en riktig glädjedödare då det gäller sex.
Huruvida man blir väldigt våt eller inte då man blir upphetsad eller skall ha sex är inte viljestyrt. Du kan alltså inte direkt påverka hur mycket din kropp lubricerar. Det du däremot kan göra är att ha sex endast de gånger då du själv är upphetsad - och att du då använder glidmedel för att kompensera för att du inte själv är jättevåt. Det att man använder glidmedel skall inte betraktas som ett nederlag eller någonting du måste göra för att din kropp inte fungerar. Försök att istället se det som en del av förspelet och någonting extra du tillför för att göra någonting roligt ännu roligare. Allt sex blir roligare med glidmedel! Antingen kan man köpa det från apoteket/varuhuset eller på nätet, eller också kan du använda kokosolja som finns att köpa på burk i vanliga matvaruaffärer. Funkar jättebra och är snällt mot slemhinnorna.
Problemet med att ha sex om man inte riktigt känner sig på humör är att det oftast släcker lusten, därför är det helt enkelt bättre att vänta tills man verkligen vill. Det kan vara svårt i dagens samhälle att ställa sig utanför all den sex-hets som finns, men jag tror att väldigt många skulle må bra av det. Det är tyvärr otroligt många som ställer upp på sex bara för att de vill vara till lags, och det är ofta på bekostnad av att man själv inte mår bra av det.
Så försök att inte ta nån stress över att du inte har "riktig" sex. Försök istället hitta upphetsningen och sköta det på egen hand, utan stress tills situationen är den rätta. Alla tjejer blir inte så våta så det droppar - och det är i sig inget mått på vare sig upphetsningen eller partnerns skicklighet. Man kan vara superkåt och partnern väldigt händig och man är snustorr ändå - det är därför det finns glidmedel!
Ta lite semster från allting nu och fokusera på dig själv. Tänk tankar som upphetsar dig, se på filmer eller läs böcker om det känns rätt, tids nog hinner du nog med allt det andra. Och det är så mycket roligare om det är någonting man önskar sig, jämfört med att det är någonting man känner att man "borde få gjort."
Ha en skön sommar!
Kram
Tessi