Ingen sexlust
17.08.2023
Hej! Jag har varit tillsammans med min kille i ca. 1,5 år. I början var sexet bra och ofta, jag hade sexlust som ''vanligt''. Senaste 8 månader har jag inte haft någon sexlust alls, förutom någon enstaka gång. Vi har under denna tid kanske haft sex 10 gånger, varav några hade jag det bara för att tillfredställa killen. Min kille är perfekt och förståerlig över situationen, men jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte förstöra relationen pga att jag inte vill ha sex.
Jag vill inte alls ha sex. Vi har nu inte sett varandra på en månad då vi bor i olika länder under sommaren, och tanken av att vi snart träffas och jag ska behöva ha sex igen stressar mig. Jag vet inte vad som är fel med mig, och känner mig som den värst flickvännen då jag inte vill ha sex. Då jag vill är själva sexet bra, då jag inte vill är det ju såklart dåligt.
Finns det något man kan göra för att öka sexlusten? Vad kan orsaka att man inte vill ha sex? Jag har gått upp i vikt 20kg och har väldigt dålig självbild just nu, kan detta orsaka att min sexlust är borta? hjälpmig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2023
Hej,
Jag önskar att det fanns ett enkelt svar på din fråga men tyvärr är det inte alls så lätt och den trista sanningen är att det finns många olika faktorer som kan inverka. Det du kan trösta dig med till att börja med är att det inte alls är ovanligt eller onormalt att man har perioder så man inte är lika intresserad av sex. Jag tror ju att alla människor är olika då det kommer till sexlust, vissa har en starkare drift och andra har en svagare - och sedan finns det de som inte har någon drift alls. Så utgångsläget kan vara väldigt olika för olika människor. Sen finns det också flera olika saker man "söker" då man har sex. Det kan handla om att man är otroligt upphetsad av sin partner (som det ofta är i början av relationen då man bara inte kan få nog av den andra), det kan handla om att sex är ett sätt att komma nära sin partner och bekräfta varandra eller så kan det handla om att man vill ha sex för att man helt enkelt vill få sexuell tillfredsställese. Oftast går väl dessa saker också in i varandra lite och det är kanske inte så ofta man tänker på dem som enskilda saker - speciellt inte i början av en relation då man ofta har lust och allting känns bra.
Det som är normalt då man har varit tillsammans ett tag och man inte längre är inne i den mest "vilda" fasen är att man kanske i större utsträckning har sex för att tillfredsställas sexuellt och för att bekräfta varandra - inte längre för att man känner så stark åtrå till den andra. Det betyder inte att det är någonting "sämre" bara för att man inte längre vill slita kläderna av varandra utan det är en helt naturlig utveckling - men det ställer förstås en del krav på andra saker i förhållandet - t.ex. kommunikation.
Det du beskriver är tyvärr jättevanligt för unga kvinnor - och stressen du känner över att du inte har lust delar du också med många andra. På många sätt är det kanske stressen och skuldkänslorna som förstör mest. Så det första jag vill råda dig till är att ge dig själv tid. Försök tänka på det som att din kropp också har olika årstider, och just nu kanske den upplever "vinter" och din lust vilar. Men du behöver inte stressa över saken för våren kommer alltid förr eller senare. Jag förstår att det lättaste skulle vara om det fanns ett piller man kunde ta så skulle allting bli som förr men det är ganska sällan det skulle gå att lösa bara genom t.ex. ett kosttillskott eller ett vitaminpiller.
Vi skall också komma ihåg att det viktigaste då det kommer till sexlust är vad som häner i ditt huvud - den sexuella självkänslan är en jättestor del av sexlusten just då det handlar om att känna sig attraktiv. Så om din kropp har förändrats under en kort tid i någonting som du själv upplever att är "fel riktning" så är det ganska självklart att det också påverkar din självbild och din sexuella självkänsla. Det kan vara svårt att känna sexlust om man själv inte känner att man är attraktiv eller att man vill visa upp sin kropp för sin partner.
Några frågor som du får svara på för dig själv är huruvida du onanerar? Kan du känna lust då du är ensam? I vissa fall kan det kännas lättare att ha sex med sig själv än med sin partner därför att det innebär mindre press och förväntningar. Om ditt svar är "ja", att du onanerar och kan fantisera för dig själv så är mitt råd helt enkelt att fortsätta med det och att göra det så ofta då har lust. Du kan t.ex. ha en tankelek med dig själv där du försöker att helt och hållet glömma bort alla de uppfattningar man har idag om skönhetsideal och utseende och du bara känner på din kropp. Blunda och tillåt dig själv att känna efter hur du känns, hur mjuk och slät huden är och föreställ dig hur det skulle vara för en annan person att få röra vid dig. Tillåt inte dig själv att tänka negativa tankar om din kropp utan i din fantasi är du den vackraste och mest fulländade varelsen som finns.
Problemet som kan uppstå i parförhållanden där man har varit tillsammans en tid är att man ofta har sex på exakt samma sätt varje gång, och på samma ställe. Så det kan vara en bra sak att våga kommunicera öppet om vad man önskar sig och att kanske försöka testa på någonting nytt. Det innebär inte att man skall göra saker som känns obekväma eller obehagliga, utan bara att det kan vara bra att t.ex. ha sex på ett nytt ställe eller i en ny ställning ibland. Sex handlar jättemycket om kommunikation och om att kompromissa. Ibland kanske man "ställer upp" på sex med sin partner fast man inte själv är så tänd och det behöver inte innebära att man gör fel så länge det är någonting man vill göra för den andra, det kan då handla mer om t.ex. att man får bekräftelse från varandra och delar en fin stund fast man inte primärt är så upphetsad. MEN man skall aldrig tvinga sig till att ha sex om man inte vill det.
Slutligen så kan bristande sexlust givetvis också handla om att man helt enkelt upplever att man är "färdig" med relationen. Att ens partner inte längre intresserar en trots att man vet att förhållandet i övrigt är "bra". Det du då kan fråga dig själv är om du hellre skulle ha sex med någon annan än med din partner? Fantiserar du om att ha sex med andra? Då menar jag givetvis inte att det är ett tecken på att ett förhållande är över om man fantiserar om att ha sex med någon annan än sin partner, men det kan vara en indikation på att någonting är fel om du känner att du har lust till andra men inte till din partner.
Sen finns det massor av andra saker som kan ha inverkan, t.ex. p-piller, vissa sjukdomar, stress, depression, svartsjuka osv osv.
Det bästa du kan göra för din egen sexlust är att ge dig själv tid och ta hand om dig själv. Du har ett helt liv framför dig ännu att ha sex, så det gör faktiskt ingenting om man inte är superaktiv hela tiden. Om man är stressad eller deprimerad så är det självklart att det kan påverka sexlusten och då är det inte högsta prioritet att få tillbaka sexlusten utan att jobba på det egna måendet så kommer resten av sig själv. Se till att äta, sova och röra på dig lagom mycket. Var ärlig med dig själv och försök att tala öppet om saker med din partner. Om det är just denna person du vill vara med och det är meningen att det skall vara ni två så kommer din lust högst antagligen att komma tillbaka.
Svaret blev långt och jag beklagar att jag inte kan ge dig någon exakt lösning på problemet, men jag hoppas att du fick något tips om vad du kan testa.
Kram,
Tessi