Jag blir blackmailad
06.10.2016
Hej decibel.
Jag har total panik för tillfället så jag skriver hit nu eftersom jag är i behov av hjälp eller ja, snarare råd eller tröst kanske?
Grejen är att jag blir blackmailad av en man via Kik. Han hotar att sprida nakna bilder på mig om jag inte fortsätter skicka med honom och lyder honom.
Vi fick kontakt med varandra via Tumblr. Han är runt 30 medan jag själv är 18 år. I början klickade vi bra och efter ett tag lade jag även till honom på kik, vilket visade sig vara ett enormt misstag.
Jag funderade redan innan ifall jag borde skapa ett nytt konto utan mitt riktiga namn och ett profilfoto som inte visar hela mitt ansikte men tänkte att det nog inte behövdes trots allt. "Vad är det värsta som kan hända" tänkte jag.
Så småningom förändrades han dock i sättet. han blev allt mer pervers och började fråga personliga frågor, krävde nakna bilder av mig mm. Jag vet inte hur jag resonerade i den stunden men av någon anledning gick jag med på det, för jag gillade honom och ville göra honom glad. Det stora problemet är att det var en bild där mitt ansikte syns, plus att han dessutom vet vad jag heter.
Just då fanns det inte i min vildaste fantasi tanken att han eventuellt skulle komma att använda dem mot mig i framtiden. Jag var så fruktansvärt naiv!
Situationen blev med tiden värre. jag började känna mig alltmer obekväm i sättet han skrev till mig - han nedvärderande och trakasserande mig men samtidigt hade han ett extremt manipulativt språk vilket fick mig att ändå hålla kontakten med honom. Han visste exakt vilka trådar han skulle dra i för att hålla mig kvar.
Till sist fick jag dock nog. Jag slutade helt att svara på det han skickade till mig. Meddelandena som följde efter det här var bl.a "wow, you're useless." och "answer you blonde peace of shit".
Det han skickade mig ikväll var dock något som fick mig att helt stelna till. Han skrev kort "Hey thanks for the pics. The profile pic, and naked ones will go wonderfully together on tumblr". Jag försökte tala förstånd med honom men han fullkomligt ignorerade det jag skrev och avlutade med "I didn't bother reading that I'm afraid. But you'll see yourself on the web soon".
Vad kan man göra i en sådan situation? Jag är i stort sett helt hjälplös.
Han har makten att göra i princip vad som helst med dom där bilderna. Kommer dom upp på nätet så finns de där för alltid, det är ett faktum.
Jag är Livrädd. Tänk om detta kommer påverka min framtid, framförallt mina jobbmöjligheter?
Den enda information jag har om honom är hans utseende, att han är runt 30 år gammal som sagt och att han kommer från Australien men är på en landet runt resa i USA. Därav kan jag inte heller anmäla honom till polisen.
Det känns redan lite bättre efter att ha fått skriva av mig ang. det här. Det finns inte riktigt någon i min omgivning som jag känner mig bekväm att berätta till så ni är nästan som en räddare i nöden i detta läget.
Jag skulle vara jätte tacksam för svar. Även om det enbart vore frågan om några ord som fick min ångest att lätta lite grand så skulle jag vara glad. L

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
10.10.2016
Hej L!
Voj vännen, vi har värk i hjärtat för din skull! Nu har vi skickat din fråga till två poliser, Mikael och Johanna, den av dem som hinner först svarar (förhoppningsvis ännu idag, så att du inte behöver vänta över helgen). Men det är KLART ATT DU SKA ANMÄLA!!! Det är troligen bara bull att han är på någon jordenruntresa, för det är en av de klassiska knepena typer som han tar till för att undvika att offren polisanmäler. Han behöver inte ens vara australiensare! Så snälla anmäl nu. Du är högst antagligen inte hans enda offer och du är hursomhelst inte värd oron och ångesten pga hans utpressning!
Om du har en bild på honom kan du testa att gå in på google.com och vidare till bilder eller klicka häääär, dra dit bilden på honom och se om det kommer någon träff på bilden. Finns bilden på internet någonstans så kan google hitta den, det är inte alla gånger google hittar något men oftast kommer någon sorts info om bilden fram. På det sättet kan du se om han är äkta eller om han stulit någon annans bild.
Stooooooor kraaaaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna
Hej!
Att över nätet lämna ut privat information om sig själv och även bifoga bildmaterial av mer känslig karaktär är ingen bra idé. Vare sig om man känner mottagaren eller inte eller vad som än utlovas i utbyte. Fast informationen utbyts två personer emellan, finns det alltid den risken att materialet hamnar i fel händer eller eventuellt utnyttjas. Så har det nu gått i ditt fall och det är ju väldigt beklagligt för din del.
Det som personen du stått i kontakt med enligt finsk lagstiftning gör sig skyldig till ifall han publicerar det material han/hon har av dig är spridande av information som kränker privatlivet. Den paragrafen finns i strafflagen och i kortet angiven säger den att den som framför en uppgift, antydan eller bild som gäller någons privatliv så att gärningen är ägnad att orsaka skada eller lidande skall dömas till böter.
Det finns också i strafflagen grovt spridande av information som kränker privatlivet. Ifall lidandet har varit stort eller gärningsmannen har förorsakat sitt offer stor skada och gärningen även som helhet kan anses vara grov, skall gärningsmannen dömas till böter eller fängelse i högst två år. Jag är ganska så säker på att det i ditt fall om personen bakom de hot du utsätts för verkligen mot din vilja lägger ut bilder på dig till allmän åskådning nog faller under grovt spridande av information som kränker privatlivet. Det därför att nakenbilder och det att just du kan identifieras på bilderna verkligen är känsligt och ytterst privat material.
Om materialet av dig inte publiceras är det ju förstås inte frågan om brottet spridande av information som kränker privatlivet. Ändå är gärningsmannen nog misstänkt skyldig till brottet utpressning. Han/hon har utnyttjat din svaghet och ditt skyddslösa läge. Med det material som gärningsmannen redan besitter, pressas du på ännu mer känsligt material. Du vågar inte annat än att ge efter för mer för att skydda dig själv.
Bakom den person som din utpressare byggt upp under konversationen er emellan finns förmodligen någon helt annan människa. Knappast stämmer varken ålder eller nationalitet. Det kan även vara fråga om en hon fast personen låtit dig tror att han är av manligt kön. Om du väljer att anmäla om din händelse för polisen, vilket jag definitivt tycker att du skall göra, är möjligheten för att gärningsmannen aldrig blir fast och inte får något straff stor. Polisen i Finland har möjlighet att begära tjänstehjälp från utlandet för att få brottet löst, men ändå kan det vara svårt att få personen ställd mot väggen för sina gärningar.
Som jag nyss skrev tycker jag att du skall göra ett försök med att anmäla om utpressningen till polisen. På basen av det meddelande du skrivit här kan jag inte författa en brottsanmälan utan jag ber dig att personligen göra ett besök på polisstationen fast på din hemort. På polisens hemsida www.poliisi.fi kan du söka öppethållningstider för t.ex. din hemorts polisstation.
Då det du blir utsatt för helt klart upprör dig föreslår jag att du också, förutom att du står i kontakt med polisen, även också söker hjälp från Brottsofferjouren. Googla Brottsofferjourens kontaktuppgifter på orten där du bor. Där får man "prata av sig".
konstapel Johanna Westerlund