Jag känner mig äcklig
28.12.2016
Hej! Jag var på en fest förra veckan, vi drack alkohol hela bunten som var där, fast vi inte är myndiga... men iallafall jag hånglade med en kille som jag inte ens har träffat förr. Vi tafsade på varann osv. men nu då jag tänker på det så känner jag mig extremt äcklig! Hur jag lät någon tafsa och pussa på mig!? jag tror jag sökte en bekräftelse att jag var tillräckligt "snygg", "cool" för någon.
Men varför känner jag mig äcklad av mig själv, vet jag inte. Mina vänner håller inte på med såna här grejer. Men varför gör jag det då? De ser också på mig med en äcklig blick som att jag skulle vara en slampa, men kanske jag är det? Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.12.2016
Hejsan, kära du <3
Du är inte den första och absolut inte den sista som gjort saker på fyllan och ångrat sig sen. Sånt sker mer eller mindre varje dag. Visst kan jag förstå att du ångrar dig och tänker att varför gjorde jag det där. Men jesses så mycket värre saker du kunde gjort. Du strippade ju inte på torget, inte heller skadade du någon annan. Jag tycker det är onödigt att dina kompisar att se ner på dig och förstärka dina känslor av att det var fel. Kompisar ska hellre stötta och trösta än döma.
Du har helt säkert rätt i dina funderingar kring varför du gjorde som du gjorde. Man söker bekräftelse och vill få bevisat för sig själv och också för andra att man visst är hot och eftertraktad. Det är mänskligt, alla tänker så oberoende av om de är 15 eller 65, tro mig man ser en hel del om man rörs på gammaldanser också ;) Ibland behöver man bara på gå lunch i personalmatsalen så ser man sånt här varje dag.
Döm inte dig själv så hårt. Alla gör vi ibland saker som vi ångrar sen. Speciellt om det är alkohol inblandat så händer det alltid en hel massa som inte skulle hända annars. Sluta tycka att du är äcklig, varför skulle du vara det? Du är ju inte besudlad för eviga tider heller som ur någon gammal kysk roman ;) Nej, nu går du vidare och tar lärdom av detta. Du vet vad som kan hända på en fest och du vet hur det kan kännas efteråt, till en annan gång tänker du säkert annorlunda. Man måste samla på olika erfarenheter och upplevelser för att växa som människa. Vi föds inte med all kunskap, vi ska samla den på oss under livets gång. Genom våra misstag lära vi oss till en annan gång. Den som inte är med om något lär sig inte heller något och den som inte hamnar att ta emot en del törnar blir lätt en mycket ytlig och okänslig medmänniska. Genom att man upplevt och varit med om en del så kan man också hjälpa och stöda andra som råkar ut för olika saker. Man kan känna medlidande och kanske på riktigt kunna säga att man vet hur det känns.
Gå vidare från det här nu och ta det som en erfarenhet. Kanske inte en av de bästa och mest givande, men vem vet vad du kommer att ha för nytta av detta ännu i ditt liv. Alla våra erfarenheter bär vi med oss och om vi är smarta tar vi lärdom av dem och kan på så sätt komma lättare undan senare i livet då vi inte behöver upprepa samma misstag flera gånger, vi lär oss på första gången ;)
Många kramar till dig <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Ps. du är ingen slampa, det ska nog mera till för att leva upp till det :D