Jag onanerar varje dag
25.01.2018
Hej, Jag onanerar nästan varje dag och vill knte egentligen göra det men det har blivit till en dåliga vana men jag vill verkligen sluta omanera för efter varje gång får jag dåligt samvete. Hur ska jag göra för att sluta? hej123123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.01.2018
Hej.
Som du säkert har hört så är det väldigt vanligt att onanera, och speciellt i din ålder. Nästan alla gör det, både killar och tjejer. Så du är inte onormal på något sätt fast du onanerar nästan varje dag.
Men att onanera är ju inte heller någonting man måste göra, så om man av någon anledning känner att man inte vill så skall man inte heller känna sig tvingad till det. Man kanske inte upplever att det tillför någonting, eller att man helt enkelt vill sluta. Med alla former av sex gäller regeln att man inte skall tvinga sig själv till någonting som inte känns ok. MEN jag tycker att du skall fundera över varför det ger dig skuldkänslor att onanera?
Historiskt sett har det funnits många fördomar kring onani, medan man idag vet att det inte är skadligt eller farligt - tvärtom är det ett bra sätt att lära känna sin egen kropp och vad man själv tycker om. Onani är inte någonting man behöver diskutera med andra eller få nån annans välsignelse för - det är någonting man gör för sin egen skull och det är en privat sak. Jag tycker inte att du skall känna skuld över att du onanerar. Det är inte någonting du behöver ha dåligt samvete över eftersom jag tycker att det är alldeles hälsosamt, MEN jag tycker inte heller att du skall fortsätta om du själv mår dåligt av det.
Ta och fundera lite över varför du får skuldkänslor. Är det så att du har blivit uppfostrad till att tro att onani är någonting skamligt eller fult? Eller tänker du att du är den enda som gör det? Såna mönster som man har blivit inlärd som barn kan vara svåra att bryta, men jag tycker att du är tillräckligt gammal för att bilda din egen åsikt i denna fråga, så om du känner att du vill onanera så är det faktiskt en sak som bara angår dig själv.
Du gör ingenting fel. Var snäll med dig.
Kram
Tessi