Jätte orolig 13 årig tjej
11.01.2019
Hej! Jag är 13 år och hade sex för första gången förra veckan (använde kondom) min mens är väldigt sen skulle fått den 26 december men inte fått den.. bor med min pappa som jag inte vågar fråga om graviditetstest (ALLS) jag är så HIMLA rädd!!! Har läst jätte mycket om detta men alla svar är så himla olika.. tacksam för svar Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2019
Hej.
I bästa fall har din mens redan kommit och du kan andas ut. Men på basen av det du skriver, och att mensen då var sen redan då du hade sex så är det osannolikt att det skulle bero på att du är gravid. Det är väldigt vanligt att mensen är oregelbunden i din ålder och det behöver inte betyda att någonting är fel.
Om din mens ändå inte har kommit än så tycker jag att du skall testa dig bara för att vara på den säkra sidan. Då kan du kanske besöka din skolsköterska eller en ungdomsmottagning.
Jag tycker att du är för ung för att ha sex med en partner ännu, så jag önskar att du skulle vänta ett tag ännu, och att du tar vara på dig själv. Men jag är glad att ni skyddade er med kondom. Att ha sex med en partner innebär ett stort ansvar, både ansvar man måste ta för sig själv och för sin partner, och därför är det någonting man gärna skall vänta med tills man är tillräckligt mogen att ta det ansvaret. Det handlar alltså inte om huruvida man är fysiskt utvecklad och ser mogen ut, utan om att man mentalt förstår att ta vara på sig själv och sin partner.
Sköt om dig!
Kram
Tessi