Just 15
21.07.2023
Hej! Jag är en tjej på 15 år och funderar ganska mycket på sex. Liksom hur skall man göra? Vad är som min skyldighet? Och sexleksaker? Vattenmelonen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
01.08.2023
Hej!
Det finns ingen exakt modell för hur man ska ha sex. Det är ofta något som man med tiden lär sig tillsammans med en partner. Alla människor tycker om olika saker och det som kan kännas skönt för en person behöver kanske inte kännas skönt för en annan.
Man kan ha sex på flera olika sätt. T.ex. vaginalt, oralt (använda mun/tunga), eller så kan man använda sina händer. Det viktigaste är att man känner sig bekväm med sin partner och att man har roligt. Sex är inte något man behöver stressa med och man ska inte ha sex bara för att man känner att man borde. Man gör det bara om man hittar någon som man verkligen vill ha sex med och om man känner sig bekväm med den personen.
Min rekommendation är att man gärna ska lära känna varandra innan man har sex. Man borde även kunna tala öppet och ärligt om sex och vad man är bekväm med samt vad man inte är bekväm med. Det ökar chanserna för att samlaget ska kännas tryggt och bra. Det är svårt att ha bra sex om man inte kan tala om det med sin partner. Ingen är expert på att ha sex och bara för att man har haft mycket sex i sitt liv eller många sexpartners gör det inte automatiskt att man bli bättre på att ha sex. En partner kan vara helt olik den andra och därför kan man inte utgå från att den nya partnern kommer att tycka om samma saker som ens tidigare partners. Därför är det jätteviktigt att man kan tala om sex både före samlaget, under samlaget och även efteråt.
När det väl kommer till själva sexet anser jag att det är bäst att börja med att experimentera på andra sätt under en längre tid innan man övergår till vaginalt sex. Om du hittar en person som du är intresserad av och bekväm med kan ni ta det steg för steg. Ni kan börja med att kramas och kyssas och sedan vartefter tiden går kan ni övergå till att röra varandra utanpå kläderna. När ni blir bekväma kan ni pröva att klä av er och utforska varandras kroppar och känna efter var det är skönt att bli berörd. Det är inte endast könsorganen som är känsliga för beröring utan det finns många ställen på kroppen där det känns skönt att bli rörd eller pussad. T.ex. halsen, nacken, axlarna, brösten, magen, inre låren, nedre ryggen osv. Man kan även röra sig själv framför sin partner och det kan vara ett bra sätt att bygga en spännande och upphetsande stämning. Sedan kan ni såklart pröva på oralsex och här är det viktigt att det finns kommunikation. Det är man blir bra på att ha sex med sin partner. Genom att fråga vad som känns bra och vad dom vill att man ska göra. Kom ihåg att säga till när det känns skönt och när det inte känns skönt för dig (även om din partner inte frågar). Du har rätt att få njuta lika mycket som din partner!
När du känner dig redo för vaginalt sex är det viktigt att du är tillräckligt våt och avslappnad. Jag rekommenderar att ni inte stressar genom förspelet utan att ni tar god tid på er och tar allting stegvis. Det kan göra lite ont till en början när man har sex första gången men det ska inte vara väldigt smärtsamt. Då måste man avbryta helt eller återgå till förspel. Jag rekommenderar också varmt att du skaffar glidmedel och använder ordentligt när du ska ha sex de första gångerna. Även om man känner att man är tillräckligt våt kan det behövas lite extra, speciellt till en början. Kom ihåg att prata medan ni har sex och minns att du får avbryta när som helst och att din partner aldrig har rätt att tjata eller skuldbelägga dig för att du inte vill fortsätta.
Här är några meningar som jag tycker att det är viktigt att du lägger på minnet, det är sånt som du kan fråga din partner eller också bara säga till din partner.
”Vad gillar du när du har sex? Vad gillar du inte?”
”Jag gillar/jag tycker det är skönt att.....”
”Jag gillar inte....”
”det här känns bra, fortsätt så”
”Det här känns inte bra/det här gör ont”
”Känns det här okej för dig?”
”Jag vill inte göra det här/Jag är inte bekväm med det här”
”Nej”
”Sluta”
Alla dessa meningar är okej att säga före och under samlaget. Din partner måste också respektera dina gränser och om det är något som du är osäker på eller inte vill göra så har du all rätt att säga det. Kom ihåg att bara för att någon har mer erfarenhet av sex än dig så vet dom inte vad du vill eller hur din kropp fungerar eller vad som känns skönt för dig. Ingen har rätt att tala om för dig att du borde känna på ett visst sätt. Du bestämmer över din kropp och du vet vad som känns bra för dig. Du är expert på dig själv och din egen kropp. Kom ihåg att lyssna till den.
Vad gäller sexleksaker tycker jag att det är ett utmärkt sätt att experimentera med sig själv och hitta nya sätt att njuta på egen hand. Man kan även använda sexleksaker med en partner och krydda till samlaget på det viset. Det som jag skulle rekommendera till de flesta tjejer är en vibrator. Dom finns i alla möjliga former och färger och till olika priser. Man kan beställa sexleksaker online och ofta kommer dom i väldigt diskreta paket så att ingen kan veta vad det är som man har beställt. Onani är ju ett fantastiskt sätt att lära känna sin egen kropp och upptäcka vad man tycker att är skönt och hur man ska göra för att njuta. När man gör det är det också lättare att berätta det för en eventuell sexpartner. Därför hoppas jag verkligen att du börjar med att utforska sex med dig själv innan du utforskar det med någon annan.
Dom enda skyldigheterna du har är att kolla att personen du ska ha sex med ger sitt samtycke samt att du själv samtycker till att ha sex. Du har också en skyldighet att avbryta samlaget ifall din partner (eller du själv) inte längre vill fortsätta. Du behöver inte känna någon press bara för att du är oerfaren. Det har alla varit någon gång och som sagt är ingen expert på sex bara för att man haft det förr. Så länge du är med en person som gör sitt bästa för att du ska känna dig trygg och ha det skönt samt inte pressar dig till att göra något som du inte är bekväm med, behöver du inte oroa dig. Om någon får dig att känna skam över att du inte har erfarenhet eller om någon försöker verka överlägsen för att dom har erfarenhet, eller om dom försöker tala om för dig vad du borde göra och känna, eller om dom tjatar och försöker få dig att kompromissa med dina gränser kan du med gott samvete säga stopp, stiga upp och gå ut ur rummet utan förklaring. Låt ingen trampa på dina gränser och kom ihåg att DU äger din kropp.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Kram!
/Rosanna