Kan man bli gravid???
25.12.2018
Hej, jag läste på nätet att vissa har sex i början av mensen utan preventinmedel... dock bara en kort stund utan att pojken får ejuktion, och enligt näten så skall man inte kunna bli gravid då. Undra bara att stämmer detta å isåfall om det funkar så är det bra för skulle vilja testa att ha samlag utan att behöva använda kondom eller p-piller, och jag är inte redo ännu för barn. Fundersam tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej.
NEJ. Det stämmer inte. Om du inte vill bli gravid så skall du antingen använda preventivmedel (kondom eller p-piller) eller inte ha penetrativt sex. Så enkelt är det.
ALLTID om en kille är inne i dig och ni inte använder preventivmedel så finns det en risk för graviditet. Det spelar ingen roll om du just har haft mens eller hur kort stund han är inne i dig.
Så om du vill vara säker på att inte bli gravid så skyddar ni er.
Kram
Tessi