Kan man få en könssjukdom under första sexet??
08.05.2017
Hej!
Jag undrar om man kan få en könssjukdom vid "första sexet" utan kondom, om t.ex tjejen är oskuld och inte jag skulle jag/vi kunna få en könssjukdom då? Jag funderar några gånger på det. Xu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2017
Hej.
Om båda är oskulder så är det osannolikt att ni skulle ha någon könssjukdom som ni kan överföra till varandra. Och om hon är oskuld så har hon knappst någon könssjukdom, däremot kan ju du ha det eftersom du inte är oskuld. Så om du inte är helt 100% säker på att du är fri från könssjukdomar så är det alltid bäst att använda kondom. Kondomen är ju också en säker metod att undvika oönskade graviditeter.
Som du vet så ger inte alla könssjukdomar symtom, så bara för att du känner dig frisk behöver inte betyda att du är det. Så om du har haft oskyddat sex tidigare så finns det alltid en risk att du kan vara bärare av någonting. Då är det bästa du kan göra att gå och testa dig. I ditt fall kan du t.ex. vända dig till preventivrådgivningen i din hemkommun, eller besöka en läkare som kan lägga remissen till lab.prov.
Kram
Tessi