kan man ha sex utan mens?
20.07.2018
hej, jag är 12 och fyller 13 om 3 månader (har inte fått mens) men nu är det så att jag har träffat en kille som jag är kär i och han är det i mig. igår mös vi ett ganska långt tag och han ville ha sex jag ville också men jag vet inte om det går då jag inte fått mens. så jag undrar om det är farligt att ha sex när man inte fått mens och vad händer en liten tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2018
Hej,
I sig är mensen inget tecken på huruvida man kan ha sex eller inte. Vissa får sin mens tidigare och andra får den senare. Det är ju mer en indikator på var du befinner dig i din pubertetsutveckling.
MEN
Du är för ung för att ha sex. Punkt.
Det att din mens inte ännu har börjat betyder att din kropp ännu är ett barns. Den är inte färdig. Det finns massor av sätt man kan njuta av förälskelse och närhet utan att ha sex. Och om han verkligen är förälskad i dig också så förstår han att du ännu är ett barn, och att det inte är läge för sex ännu. Du skriver ingenting om hur gammal han är, om han är jämnårig eller om han är äldre än dig. Om han är jämnårig så tycker jag att ni skall fortsätta att bara mysa. Det är skönt att vara nära varandra och det betyder inte att man måste ta det längre än så. Om han är äldre än dig och inte klarar av att vänta tills du blir äldre så tycker jag att han skall söka sig en jämnårig partner och inte ett barn.
Jag vet att det inte är vad du vill höra, men om du var äldre skulle du också förstå hur ung du är just nu, och hur stor risken är att det får negativa följder om man har sex i din ålder. Risken att bli utnyttjad eller råka illa ut är stor då man är ung och jättekär. Ge dig själv, både din kropp och ditt sinne tid att mogna och utvecklas innan du gör saker som din kropp faktiskt inte är redo för ännu.
Många kramar
Tessi