Kan någon hjälpa oss!???
09.11.2017
Typ alla tjejer i min klass och jag och andra klasser ”skolkar” på grund av en kille som är hemsk vill inte lägga ut för mycket här men denna kille har våldtagit min bästavän och gjort mycket andra saker... tex misshandlat min kompis i skolan. Han går på vår skola och vi alla tjejer vill att han ska stängas av från skolan för vi är ju typ ”rädda” att han ska göra något. Leo1234

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.11.2017
Hej Leo1234!
Äsch, vännen, inte ska man ju behöva vara rädd i skolan! Och inte ska ju någon någonsin bli våldtagen eller misshandlad! Det här är fruktansvärda saker - men det är ändå de vuxnas ansvar. Det är lärare, rektor, skolpersonal, polis, social, kanske till och med psykiatrin som borde ta itu med honom, för det är verkligen inte meningen att ni unga tjejer själva ska göra det. Och ni ska verkligen inte behöva skolka för att slippa undan honom. Ni har all rätt i världen att få den utbildning ni förtjänar, så att ni får alla världens möjligheter i livet och framtiden - en ynka människa ska inte få hindra er från att få de chanserna.
Jag kan förstå att även vuxna kan tycka att det här är en knepig situation, jag kan förstå att de helst skulle stoppa huvudet i sanden som en struts och hoppas att faran försvinner av sig själv. Det vill vi nog alla först, ingen vill vara den som möter konflikten och tar itu med någon som är hotfull, våldsam osv. och alla kan vara lite skraja. Men i sista hand är det rektorn i er skola som har ansvar för ER säkerhet - så sköter inte rektorn sitt jobb att hålla er trygga, så kan ni anmäla honom/henne till polisen eller skoldirektören. Det är de vuxna som är skyldiga att ingripa, hur skraja de än är, det hör till när man är vuxen.
Det kan ju inte fortsätta så här, men det finns nog en chans att det kommer att bli jobbigare innan det blir bra. Det kan exempelvis hända att de som blivit misshandlade eller våldtagna måste berätta för polisen om det, för att polisen ska kunna samla in nog med bevis för att han utgör fara och har begått brott. Vittnesmål är en typ av bevis, så att de som utsats för honom berättar det för bland annat polisen är oerhört viktigt, annars kan de inte göra något. Jag förstår absolut offrens önskan att slippa gå igenom allt igen, men kanske kan de tänka sig att göra det för alla andras skull, eftersom han ju kan fortsätta begå brott och såra andra på många vis om ingen stoppar honom.
Sist och slutligen kan den här personen inte göra så mycket som han kanske hotar med, om han bevisligen är skyldig. Han kanske försöker exempelvis stämma skolan ifall de kör ut honom, men har han verkligen betett sig hotfullt och våldsamt, så skulle han aldrig vinna ett sådant åtal. Inte heller är det troligt att han kommer och slår ner någon som "skvallrat" eller något liknande, det brukar oftast bara vara tomma hot. Minns också att en stor del av rädslan att ta itu med konflikter ofta uppstår när man inte vet vem som talar sanning, vem som överdriver osv, alltså när ord står mot ord. Därför skulle det vara så väldigt viktigt att ni berättade för de vuxna allt ni vet och allt ni känner.
Jag hoppas att ni snart kan känna er trygga i skolan igen <3
Kram, Liselott