känner mig smutsig/äcklig
15.09.2018
Hej! Jag har någongång onanerat men tycker inte om att göra det då jag börjar känna mig så skyldig å smutsig efteråt... Jag tror typ att någon har en filmkamera överallt och ser vad jag gör och det gör mig väldigt otrygg.. Vad ska jag göra?
Vill gärna ha ett svar så snabbt som möjligt,tack! ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej,
Jag blir ganska ledsen då jag läser det du skriver. Jag tror att du är långt ifrån ensam om att känna skuld då du onanerar, det är nog många som känner så. Men det är helt onödigt.
DU äger själv rätten till din egen kropp. Du har rätt att onanera, eller att välja att inte göra det. Men valet är DITT. Ingen annan människa har rätt att diktera huruvida du får lära känna din egen kropp.
Förr fanns det mycket konstiga uppfattningar om onani. Kanske de härstammade i att "någonting som känns så bra måste vara fel". Sex i största allmänhet ansågs ju (och anses fortfarande på vissa håll) vara fel om det inte var i avsikt att skapa nytt liv. Men sanningen är ju nog den att med tanke på hur mycket människor har sex, så är det nog en relativt liten procent som gör det just för att bli med barn. Den absolut största delen av sexuellt aktiva människor har sex just för att det är skönt. För att det får oss att slappna av, må bra och komma närmare varandra.
Sex, oavsett om man gör det ensam eller tillsammans med en annan person är någonting jättefint. Det är en enorm källa till kraft och ett jättebra sätt att lära känna sig själv och sin egen kropp. Det finns helt enkelt ingenting fult eller skamligt i att ha sex med sig själv. Det är någonting som enbart angår en själv.
De flesta människor onanerar. Både tjejer och killar. Sen är det en helt annan diskussion att det anses mycket mer tillåtet för killar att onanera än för tjejer. Men det tankesättet är väldigt föråldrat. Kroppen är ens egen, ingen annans. Du väljer själv hur och om du rör vid den.
Så min förhoppning är att du släpper dina skuldkänslor. Din kropp är helt fantastisk, och den har en förmåga att känna så mycket. Tänk vilket slöseri med energi om man inte passade på att njuta av det. Det skadar ingen att du njuter av dig själv.
Många kramar
Tessi