Känns orgasm annorlunda vid penetration?
05.06.2017
Hej. Det är så att jag med hjälp av en vibrator som vibrerar på klitoris kan komma relativt snabbt utan mycket anträngning. Den gör jobbet helt enkelt. Det känns då som en pirrande våg som värmer hela kroppen och jag börjar skaka och det känns hur skönt som helst. Helt övertygad om att detta är en orgasm då jag verkligen måste kämpa för att inte stöna eller vrida mig. Men när jag har sex med min pojkvän så får jag aldrig den känslan, dock känns det som en annan typ av orgasm. Då börjar musklerna i slidan dra ihop sig och jag blir supertight och en skön känsla känns i magen. Inte alls lika intensivt som vid klitorisstimulation, och känns helt annorlunda, men då det ändå händer saker med musklerna i slidan undrar jag om det kan vara en annan typ av orgasm? Känns orgasmer olika beroende på hur man får dem? När jag får orgasm med min vibrator tappar jag kontrollen helt och det blir svart framför ögonen och jag hamnar i en värld av njutning. Har aldrig hört någon beskriva en samlagsorgasm på det sättet så därför undrar jag om det kan kännas olika? orgasmbruden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2017
Hej.
Det talas mycket om olika former av orgasm, klitorisorgasm, vaginalorgasm, g-punkts orgasm, fontänorgasm o.s.v. o.s.v. Personligen tycker jag att den diskussionen kan bli lite jobbig eftersom den samtidigt tillskriver de olika orgasmerna olika "värde". Som att det skulle vara "bättre" att få en fontänorgasm än en klitorisorgasm för att det ser coolt ut på film liksom.. (fast jag märker att det jag skriver nu egentligen riktar sig mer till kommentaren du fick än till din fråga.)
Orgasmen i sig är intressant eftersom det handlar mycket om tankar och fantasier, så ibland kan det handla om vad man själv oavsikligt/omedvetet eller avsiktligt kan uppnå eller blockera genom sina egna tankar. Men du har säkert alldeles rätt i att orgasmen känns annorlunda beroende på vilken del av ditt underliv som stimuleras. Man kan ju tänka sig att penetrativ orgasm känns annorlunda även av den anledningen att du inte är ensam - dels det att du kanske inte kan styra den lika mycket eller noggrannt som med en vibrator, och dels för att det ju rent fysiskt finns någon inuti dig så att sammandragningarna känns annorlunda. För många tjejer räcker det helt enkelt inte med penetrativt sex för att de överhuvudtaget skall få orgasm, utan många måste samtidigt stimulera klitoris för att komma - vilket inte alls betyder att man är sämre - eller att orgasmen skulle vara "mindre värd" för det. Det handlar således om både nerver och tankebanor - och det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika.
Men kort och gott  - jag tror att alla upplever orgasmer olika, de känns alltså inte nödvändigtvis lika mycket för alla, och inte lika mycket för samma person alla gånger. Det kan finnas perioder då man har svårare att få orgasm, och perioder då man kommer snabbt. Precis som du skriver så tror jag att orgasmen för dig kan kännas olika beroende på om det är insidan eller utsidan som stimuleras. Det är intressant att skillnaden mellan de två är så stor i ditt fall, även om jag inte desto närmare kan svara på vad det beror på. Det viktiga tror jag ändå är att man njuter av dem utan att tillskriva den ena större "värde" än den andra.
Keep up the good work :)
Kram
Tessi