Känsligt ollon
06.02.2023
Hej, jag är inte omskuren. Är detta något problem när jag har väldigt ömt ollon, tilrxempel när ja torkar kroppen efter duschen tar det ont om det rör ollonet( när förhuden är bakdragen )
Hur skall jag vänja ollonet med vidröring? Kalle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2023
Hej.
Ollonet är olika känsligt hos olika personer. Det är ganska vanligt hos personer med trång förhud eller där förhuden hela tiden täcker hela ollonet att ollonet förblir väldigt känsligt och "överbeskyddat", och då kan man uppleva det nästan smärtsamt även med "vanlig" beröring.
Lösningen är då ofta att man långsamt försöker vänja sitt ollon vid mer direkt beröring. Det går inte på en dag, och inte på en vecka men med lite tid och tålamod så kommer det att lyckas. Det du kan göra är t.ex. att i samband med att du skall gå i duschen först massera ollonet med någon olja (t.ex. babyolja, olivolja, perfymfri hudkräm eller glidmedel) och sedan gå i duchen med förhuden tillbakadragen, så att vattnet och dropparna kommer i kontakt direkt med det bara ollonet. För vissa kan redan vattenstrålen från duschen kännas nästan smärtsam - och det är förstås inte meningen att du skall göra någonting som gör direkt ont. Men försök att i små steg vänja ollonet att vara bart. Du kan också testa att ha förhuden tillbakadragen en stund inne i kalsongerna. Om ollonet känns torrt så kan du smörja det med t.ex. olja eller bepanthen - salva.
Om du upplever irritation i förhuden eller ollonet så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare eller en läkare om saken, men på basen av det du skriver så tror jag att om du har lite tålamod så kommer du att kunna vänja ollonet vid beröring och att "vara ute i det fria" tills du inte mera upplever det som ett problem.
Hör av dig igen om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi