Kåt
15.01.2019
Hej, jag har aldrig tidigare haft problem med att bli kåt, men nu blir jag aldrig kåt fysiskt ändast psykiskt. Jag har sexlust och är/känner mig upphettsad, men jag blir inte kåt vilket resulterar i att jag blir trång och det gör ont att ha samlag. Har träffat en ny kille jag umgåst med en längre tid nu, jag är attraherad av honom och vill verkligen ha samlag med honom, hur ska jag bli fysiskt kåt?! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Det är en bra sak att du upplever att du blir upphetsad och att du känner att du vill ha sex. Det är trots allt den viktigaste förutsättningen för att det skall lyckas.
Ibland om man t.ex. har negativa erfarenheter i sitt förflutna, eller om sex tidigare har gjort ont så kan det leda till att man spänner sig mer, och då är egentligen den enda lösningen att du hittar rätt person och att ni lyckas ta det så lugnt att du kan bygga upp en ny bild av hur sex skall vara. Det går inte nödvändigtvis så lätt att det på en enda gång eller med en enda bra upplevelse skulle radera det negativa man tidigare har varit med om, utan det är likadant som med alla andra negativa saker man upplever - att man helt enkelt måste lära sin hjärna att det kan vara annorlunda och bättre.
Det är inte SÅ stor skillnad på att vara fysiskt och psykiskt upphetsad som du verkar tro. Och det är en viktig förutsättning för den fysiska biten att den psykiska är på hugget - vilket den ju är i ditt fall. Jag vet inte hur "långt ni har kommit" med sex med din nya kille, men jag rekommenderar att ni tar det riktigt långsamt. D.v.s. att ni inte klär av er och hoppar i säng med en gång, utan att ni först lär känna varandras kroppar med kläderna på - sen klär ni av er, smeker varandra och tar det enligt det tempo som din kropp klarar av.  Han skall inte försöka komma in i dig före du känner att det känns okej. Vi vill inte skapa ett problem utan skapa nya positiva upplevelser.
Jag hoppas att du och din kille kan tala avslappnat om sex, och att du kan förklara för honom varför det är viktigt att ni tar det långsamt och på dina villkor. Är han värd besväret så kommer han att förstå och ta hänsyn - men det är svårt att ta hänsyn till någonting som man inte känner till och därför behöver ni tala om saken.
Anledningen till att du "blir trång" är att du spänner dig, och visst - sex med en ny partner ÄR spännande och jag tror att nästan alla spänner sig då, men huvudsaken är att du i den stunden känner att det är någonting som både du och din kropp VILL göra, så det kan hända att ni måste satsa mest på smeksex och/eller oralsex tills du känner att din kropp börjar slappna av. Det måste inte gå snabbt, det är inte en tävling eller en prestation som man skall "klara av" utan poängen är ju att det skall vara skönt och att det är någonting man gör för att det känns rätt.
Tala med killen, och förklara hur det ligger till. (du behöver inte berätta ALLT om du inte vill, men tillräckligt mycket för att han skall förstå.) Sen satsar ni på att lära din kropp hur skönt det är att ha sex och att kroppen vågar slappna av. Om du själv upplever att du inte blir tillräckligt våt så är det ingen skam i att använda glidmedel. Det kan man gott göra i vilket fall som helst eftersom det nästan i alla situationer gör sex lite roligare och skönare, både då det gäller förspel och samlag.
Lycka till.
Kram
Tessi