kåt
30.10.2024
varför är jag kåt hela tiden nästan??? jag föreställer mig att ha sex med en kille hela tiden, jag vill bara ha sex det skulle kännas skönt. men jag vet att jag är för ung, jag skulle verkligen vilja ha en pojkvän som skulle vidberöra mig. koorv
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.11.2024
Hej!
Det är helt normalt och naturligt att känna sig kåt ofta. Ibland kommer det bara såna perioder i livet.
Det kan vara bra att känna till att bara för att man är kåt betyder det inte att man är redo för att ha sex. Du är som du själv säger väldigt ung så du behöver verkligen inte stressa med att ha sex även om jag nog förstår att du är nyfiken på det och längtar efter att få uppleva det en vacker dag.
I nuläget kan du istället satsa på att beröra dig själv och ha så kallat “sex med dig själv” alltså att du onanerar. Om du utforskar dig själv först på egen hand och känner efter vad du gillar och vad som känns skönt så är du mer förberedd den dagen du vill ha sex med en pojkvän. När du känner dig själv och din egen kropp är det också lättare att förklara åt din pojkvän hur du vill ha det och hur han ska göra för att det ska kännas bra för dig.
Du kan börja med att t.ex. ta en spegel och titta på ditt eget underliv så att du blir bekväm med hur det ser ut där nere. Kom ihåg att det finns många ställen på kroppen som är känsliga för beröring, inte bara underlivet. T.ex. öronen, halsen, brösten, magen, inre låren osv. Du får fantisera helt fritt om vad du vill och njuta på dina egna villkor.
Jag förstår att du vill ha en pojkvän men kom ihåg att du inte har bråttom någonstans och att du inte ska nöja dig med vem som helst bara för att du jättegärna vill ha ett förhållande. Om du hittar någon som du tycker mycket om, som behandlar dig bra och som är snäll, en person som du kan prata helt öppet och ärligt med, som du litar på, känner dig trygg med och som du kan vara dig själv med då vet du att du hittat rätt. En sån person är värd att vänta på.
Dessutom är sex mycket bättre om man känner varandra, litar på varandra, är trygga och bekväma med varandra och kan vara helt öppna och ärliga med varandra om vad man tycker, tänker och känner.
När tiden kommer då du vill ha sex med en partner ska du komma ihåg att båda måste vilja det och båda måste ge sitt samtycke för att man ska få ha sex med varandra. Kom också ihåg att om det börjar kännas jättenervöst, obekvämt eller om det tar ont ska man alltid säga till och avbryta samlaget. Minns även att alltid skydda er med kondom.
Kram <3
Rosanna