kåt
16.10.2014
Hej, jag undrar om def är normalt att vara jättekåt typ flera gånger per dag och onanera varje dag som tjej? Jag tycker liksom att det bara talas om att pojkar är så kåta hit och dit, är inte flickor också lika kåta? elr e jag helt onormal? Det känns som om alla flickor ska vara så "fina" av sej å absolut inte erkänna att dom också e kåta ibland, aså jag va aldri såhär kåt förr å nu e ja typ småkåt helatiden e de normalt?
Och sedan undrar jag om det finns många ställen och inte bara ett att stimulera, altså det som typ är som en "boll" som blir större när man blir kåtare? altså jag brukar andvända fingrarna, duschen och typ en vibreringsmassagemaskin men det är ju endå typ samma ställe jag stimulerar och jag skulle gärna variera men vad finns det ens för andra ställen i underlivet att stimulera? kåtjävel...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2014
Hej.
Det är nog helt normalt att vara kåt och onanera varje dag även som flicka. Du har rätt i att det talas mycket mer om killars kåthet, och det är liksom lite mer accepterat för dem att vara det och tala om det. Flickor förväntas vara lite ordentligare - men det betyder inte att inte flickor skulle känna likadant.
Kåtheten, eller den sexuella upphetsningen kan variera lite från person till person och från period till period. Du skriver att du just nu onanerar varje dag, och det kan hända att du fortsätter med det, eller också lugnar det ner sig om ett tag - men hur det än går är det helt normalt och inte ett problem på något sätt.
Jag tycker att det är jättebra att du onanerar. Det är ingenting man skall ha skuldkänslor över utan istället ta tillfället i akt och lära känna sig själv. Dessutom är det en av de säkraste formerna av sex som finns och det finns helt enkelt inga dåliga sidor med det. "Bollen" som du beskriver är antagligen din klitoris. För flickor och kvinnor är klitorisen oftast den känsligaste punkten i underlivet (lite som kvinnans ollon), men det varierar lite hur kvinnor onanerar. Vissa tycker att det känns obehagligt eller känns "för mycket" om de stimulerar klitoris direkt medan andra vill ha det så. Du undrar hur du kan variera sättet att onanera/vilket ställe du stimulerar men på det har jag nog inget direkt svar. Eftersom alla är olika så gäller det helt enkelt att hitta det som känns skönt för just dig. Vissa flickor tycker om att stimulera sig även inuti slidan med t.ex. fingrar eller något föremål, medan andra som sagt tycker bättre om att stimulera utanpå kroppen. Det är bara att pröva sig fram.
Ha det bra och njut av upphetsningen!
Tessi