Kåt och förälskad
13.12.2017
Hej, jag är en pojke 15 år som blir lätt förälskad i flickor. Jag är nästan alltid kåt och har stånd. Jag runkar 1-3 ggr per dag. Jag skulle jättegärna vilja ha sex men ingen flicka tycker om mig. Tack på förhand Kåt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2017
Hej,
Jag tror att det finns många unga personer som känner precis som du, att de är jätteintresserade av att ha sex med någon, men inte riktigt vet hur de skall göra för att närma sig nån. Du har säkert hört det förr, men det är helt normalt i puberteten att man har hög sexualdrift. Hormonerna rusar omkring i kroppen och fantasin är mer livlig än någonsin. Men jag förstår också att det kan kännas tungt då man inte riktigt får utlopp för sina känslor.
Det du gör då, d.v.s. onanerar - är alldeles rätt. Det är ett jättebra sätt att lära känna den egna kroppen och ta udden av behovet så att man orkar vänta. Försök att njuta av den sexuella energi du känner nu. Fantisera och ha det skönt med dig själv. Du kommer att hinna ha massor av sex, för det är inte heller värt att göra det med vem som helst, utan blir meningsfullt först då du gör det med rätt person. Med "rätt person" menar jag inte att du måste vänta tills du har gift dig (om det inte är det du vill), utan jag menar att det är en person du tycker om, som besvarar dina känslor och som vill ha massor av sex med dig. Det finns garanterat en sån person, det gäller bara att hålla ut och söka rätt på den.
Det är alltså viktigare att du lägger fokus på att hitta en person som du tycker om, än att hitta en person som ställer upp på sex. Man måste inte lova varandra evig trohet och allt det, men sex är garanterat bättre om det finns ömsesidig respekt och intresse för den andra personen som människa - inte bara som objekt.
Var trevlig mot dem du möter, var uppmärksam och intresserad så tror jag säkert att det "nappar".
Lycka till!
Kram
Tessi