Knulla fast man inte fått sin mens?
08.05.2014
Hej decibel! Kan man ha sex fast man inte har fått sin första mens ännu? Jag har typ flytningar tror jag och jag brukar masturbera ibland. Men jag är skitkåt och jag vill ha sex nuu! Men jag har ingen pojkvän heller..
Kåtsomfan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
16.05.2014
Hej Kåtsomfan!
NEJ! Man ska absolut inte ha sex med någon innan man ens fått sin första mens. Det är liksom kroppens tydligaste tecken på att allt inte är färdigt ännu, att det är mycket som ska utvecklas innan man kommit så långt i mognaden att man ens kan njuta av sex. Visst, det är inte alls sagt att man är tillräckligt fysiskt utvecklad bara för att man fått bröst och mens heller, det är massor med "osynliga" saker som ska hända bla i underlivet och i hormonerna i kroppen. Att ha sex innan kroppen är redo för det kommer troligen bara att göra ont eller kännas obekvämt - i alla fall inte så där underbart skönt som man drömmer om. Att ha sex innan hjärnan är tillräckligt mogen och redo för det är nästan ännu dummare. Det är lite som att flytta hemifrån för tidigt, man överlever nog, men det skulle ha varit sååå mycket bättre om man hade väntat ett par år till innan man flyttade. Medelåldern för att "förlora oskulden" i Finland är 17 år, men ofta är det faktiskt så att de som hade sex som mycket yngre än det sedan ångrade det och önskade de hade haft vett nog att vänta på rätt tid i livet för det.
Däremot är det fullt normalt att vara kåt och onanera i din ålder, även fastän kroppen inte hunnit med alla delar av utvecklingen ännu. Var bara försiktig när du onanerar så att du inte gör något som gör ont eller skadar dig. Flytningarna och "det sexuella uppvaknandet" kan vara tecken på att även nästa steg i utvecklingen, mensen, nog är på kommande. Men om det sker imorgon eller först nästa år kan man inte veta. Att bli nyfiken på allt som har med sex och kärlek är alltså också helt naturligt i din ålder - men bara för att man "börjat på" betyder det inte att man är fullkomligt färdig och redy to go. Det är en process och det lönar sig att ta varje enskilt utvecklingssteg i lugn och ro - läs mera här om de sexuella utvecklingsstegen. Du hinner, vännen! Dessutom är det oftast såååå mycket bättre att vänta på någon som man verkligen gillar och tänder på, eftersom förälskelse och kärlek är en alldeles speciellt god krydda när det gäller sex. Du är inte ensam om att känna så här, men ha tålamod, okej. Den som väntar på något gott stämmer verkligen här!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna