Komma under sex?
12.02.2024
Hej jag om min pojkvän har sex ganska ofta men jag kommer aldrig det är skönt men jag kommer inte jag vet inte vad vi ska göra för att jag ska komma vi har ett bra förspel och allting, har ni några tips

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.02.2024
Hej,
Det känns som att vi har fått ganska många frågor kring just detta under den senaste tiden så du är långt ifrån den enda som upplever detta problem. Beroende på varifrån man får sin information så kan man få uppfattningen att det är jättelätt att få orgasm bara genom penetration (d.v.s. att penisen rörs in och ut i slidan) MEN sanningen är den att endast 6 procent av kvinnor uppnår orgasm på detta sätt. Den allra största delen (88%) behöver alltså någon form av stimulering av klitoris för att komma. Så du är inte alls onormal utan tvärtom alldeles normal - det är inte dig det är fel på utan problemet är myten om att kvinnor "borde" komma genom penetration.
Min fråga är då om du har lyckats få orgasm på egen hand? Om man onanerar lär man känna sin kropp och vet eventuellt lite mer om vad som behövs för att få en orgasm, och då gäller det helt enkelt att försöka se till att få samma beröring eller friktion under samlaget. Det kan variera hur lätt man får orgasm från en gång till en annan, också då man onanerar men framför allt tillsammans med en partner. Det spelar t.ex. stor roll hur upphesad man är, hur mycket man litar på sin partner, hur utvilad man är, om man är stressad osv osv. En faktor som ofta hänger ihop med hur lätt man får en orgasm tillsammans med sin partner är att man har god kommunikation, d.v.s att man kan tala om sina önskemål med varandra och vara öppna.
Mitt tips är därför att ni fortsätter jobba på att göra sexet skönt för er båda. Försök med att t.ex. att välja ställningar där klitoris stimuleras samtidigt som han är inne i dig eller genom att antingen han eller du själv smeker dig utanpå klitoris samtidigt som han är inne i dig. Jag förstår att detta med att smeka sig själv samtidigt kan kännas som att man gör någonting nästan förbjudet, och att man kan känna sig väldigt självmedveten då man gör det - men då skall du komma ihåg att den allra största delen av kvinor behöver göra det för att få orgasm under samlag och att det inte finns någonting fult eller fel i det. Sådana ställningar där klitoris stimuleras under samlaget är t.ex. att du sitter ovanpå och din kille antingen ligger eller (ännu bättre) att han också sitter. Sexleksaker kan också vara till god hjälp, t.ex. att ni samtidigt använder en vibrator.
Det är ganska vanligt att det tar tid från att tjejer har börjat vara sexuellt aktiva till att de börjar uppleva orgasmer under samlag, men det gäller helt enkelt att fortsätta öva. Det låter jättebra att du tycker att det är skönt att ha sex, så nu får ni tillsammans bara jobba på att göra det ännu skönare.
Lycka till,
Kram.
Tessi