Kommer inte
10.01.2019
hej när jag har samlag blir jag inte fullt hård och jag kommer inte, vad är problemet? jag är 15 år och har haft sex ett par gånger men det händer inte närpespojken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Då det gäller sex så är oftast all form av stress negativ. Så jag tror helt enkelt att anledningen till att du inte kommer - och inte blir så hård som du brukar - är att du inte är tillräckligt avslappnad. Det är ingenting speciellt konstigt med det. Sex ÄR spännande, speciellt de första gångerna och med en ny person. Därför är det också en fördel om personen man ligger med är någon man litar på och känner sig avslappnad tillsammans med.
Jag tycker att du skall ta det lugnt. Ha sex för att det är skönt, och tänk inte på det som en prestation som du måste "klara av". Det finns ingenting som säger att ett samlag alltid måste avslutas med att killen får utlösning. Satsa på att göra upplevelsen så bra som möjligt för både dig och din partner under själva sexet istället. Om du kan få orgasm och utlösning på egen hand så finns det ingen anledning att tro att det inte skulle lyckas tillsammans med en partner, det handlar nog mest om att du spänner dig.
Så slappna av. Det kommer att lösa sig bara du inte stressar så mycket. Fokusera på akten - inte på orgasmen.
Kram
Tessi