Kondomen gled av o ja e rädd
14.01.2018
Hej
Jag hade skyddat sex igår med min pojkvän och när vi var färdiga så var inte kondomen på. Den hade glidit av och han var tvungen att liksom gräva efter den. Vi blev båda jätte rädda, men finns det någon risk att jag är gravid om jag har tagit p-piller? För vi brukar använda både kondom och p-piller för att vara extra säkra. Jag har inte missat nåt piller men jag är inte säker om jag haft diarré när jag tagit ett piller en dag. Men i allafall så kan jag inte sluta tänka på det här. Är det någon risk att jag är gravid? Rädd tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej Rädd tjej!
Jag förstår din rädsla, den är inte alls ovanlig, hur osannolikt det än är att man ska vara gravid. Och det är det nu, väääääldigt osannolikt att du ska vara gravid. Okej, inget är dyngsäkert, men dubbla skydd är så säker som man bara kan bli. Se, om man tar 100 kvinnor och de använder p-piller helt by the book i ett helt år (och har en massa sex under det året) så är det bara en halv kvinna som blir gravid (eller en på 200 då). Så redan p-pillren gör dig väldigt, väldigt säker. Lägg till då att även om det av någon märklig orsak skulle ha råkat sig så att det slapp spermier in i dig och att p-pillren skulle ha fejlat, så är ju sannolikheten att de här två sakerna skulle sammanfalla tidsmässigt så otroligt liten att du har bättre chans att både vinna på lotto och drabbas av ett blixtnedslag, typ.
Men som sagt, det är så väldigt, väldigt vanligt att man börjar oroa sig och att oron växer och växer tills man har panik och är fullt övertygad om att man snart får kalla sig mamma. Jag vet inte varför vi kvinnor måste utstå denna orosförbannelse, it just is. Men försök att slappna av och tänka att ni var DUBBELT skyddade, så även när det ena skyddet svek hade ni ändå starka försvarsmurar kvar.
Stor kram, Liselott