kondylom
21.02.2017
Hej!
Jag har pojkväl nu sen 1,5 år tillbaka. För 7 månader sedan fick han symtom på kondylom första gången och behandlade symtomen och de försvann. Jag har inga symtom på kondylom över huvudtaget. Jag har läst att kondylom ofta försvinner av sig själv inom 2 år, men att 10% kan ha det längre, tillockmed hela sitt liv. Finns det något jag kan göra då jag inte har symtom? Kommer det att ta längre innan vi blir "friska" om vi fortsätter att bara skydda oss med p-piller eller borde man skydda sig med kondom? Vill ju helst att det ska försvinna så fort som möjligt... Och en fråga till. Vad är det som gör att min kondylomen "blomstrat upp" hos min pojkväl 2 ggr? p

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.02.2017
Hej,
Kondylom är ett virus, så i sig finns det ingen behandling som kan behandla viruset - utan behandlingen går ut på att behandla vårtorna som uppstår som en följd av viruset. Eftersom ni har haft oskyddat sex under en lång tid så är det sannolikt att ni båda två bär på viruset.
Hos de allra flesta tar kroppens eget immunförsvar upp kampen mot viruset, men det kan ta olika lång tid. Ibland får man inga vårtor alls, ibland får man vårtor en gång och vissa får vårtor flera gånger. Allting beror alltså på det egna immunförsvaret och hur starkt det är. Du skriver att din kille har fått vårtor två gånger, och antagligen beror det på att hans immunförsvar har varit nedsatt under dessa perioder, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att han kommer att få vårtor igen.
Om man får vårtor, och upplever att de är besvärande, t.ex. om de gör ont/svider/kliar eller om de stör en för att de är kosmetiskt irriterande så kan man besöka en gynekolog eller läkare som kan behandla vårtorna, varpå de oftast försvinner.
Eftersom ni båda två är bärare av viruset så behöver ni inte skydda er då ni har sex med varandra (förutom mot graviditet naturligtvis, men du äter ju p-piller). Så ni två påverkar inte varandras status på något som helst sätt, utan det är bara att köra på. Själva viruset följer sin egen tidtabell, så det bästa ni kan göra är att sköta om er hälsa och försöka hålla er så friska som möjligt.
Det är säkert bra om du går på papa-prov ganska regelbundet för att kolla upp din egen status, men förutom det är det inte så mycket du kan göra.
Oroa dig inte, även detta kommer att passera.
Kram
Tessi